Journalistene Cecilie Nilsen og Alexandra Indseth Langegard i mediehuset Lister smiler bredt etter at de tirsdag fikk vite at en omfattende reportasje-serie de har jobbet lenge med vant en gjev pris.

I forrige uke fikk de vite at avisens reportasjer i serien «Den store folkevandringa» først kom gjennom nåløyet med å bli nominert til pris i konkurranse med en rekke andre redaksjoner. Og tirsdag ble de ropt ut som vinnere da kåringen av Polarisprisen ble sendt via Teams ut til de mange redaksjonene.

Nilsen ble intervjuet på direkten til de mange seerne.

– Å bli intervjuet på direkten er ikke noe jeg liker særlig godt, men det gikk fint, smiler hun.

64 mediehus

Polaris Media er et av Skandinavias største mediehus- og trykkerikonsern. Konsernet eier 49 mediehus i Norge og 15 mediehus i Sverige. Avisen Lister ble en del av konsernet høsten 2019.

Tirsdag ble altså Polarisprisen for 2021 og 2022 delt ut i en rekke forskjellige kategorier. Regionavisen Lister var nominert i kategorien «Nyhetsprisen liten avis» for avisens mange reportasjer i serien «Den store folkevandringa».

Reportasje-serien ser på flyttestrømmer og befolkningsutvikling i lokalsamfunnene.

Lister deltok i prosjektet sammen med NRK, Senter for undersøkende journalistikk (SUJO), Landslaget for lokalaviser (LLA) og 67 andre lokalaviser. Sakene ble publisert fra april 2021 og frem mot sommeren.

Spennende tema

– Det er klart veldig hyggelig å kunne representere avisa Lister, og sette lokalavisa på kartet. Artikkelserien vi ble nominert for, er godt gjennomarbeidet, men det er ingen selvfølge at man vinner, sier Nilsen.

Både Nilsen og Indseth Langegard synes temaet i prosjektet er spennende. Indseth Langegard forteller at hun virkelig har kost seg i arbeidet med sakene.

– Det har gitt meg muligheten til å utforske flere spennende problemstillinger, sier hun og takker alle intervjuobjektene som har stilt opp, samarbeidspartner Cecilie Nilsen, og sparringspartnere NRK, SUJO og LLA.

– Og ikke minst til redaktøren og resten av redaksjonen for å i en hektisk arbeidshverdag ha lagt til rette for at vi kunne arbeide med prosjektet, sier hun.

Nilsen deler oppfatningen:

– Det er et spennende tema, som berører oss alle - med tanke på befolkningsnedgang, tilflytning og fremtidsutsikter for regionen. Særlig viktig for oss i denne artikkelserien har det vært å finne gode case; å komme nær på folk og forankre sakene lokalt. Det synes jeg vi klarte på en god måte.

Det er et spennende tema, som berører oss alle - med tanke på befolkningsnedgang, tilflytning og fremtidsutsikter for regionen.

(Du finner alle våre lokale reportasjer i prosjektet nederst i saken)

Vunnet pris tidligere

Prosjektet vant også prisen for «Årets nyskapning» fra Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) i mai i fjor.

«Den store folkevandringa» var et av de første, store samarbeidsprosjektene avisen har vært med på. Arbeidet har gitt mersmak.

For tiden er Cecilie Nilsens avisens deltager i det store europeiske samarbeidsprosjektet; «Europas plastkrise».

Fjær i hatten

– Dette er en fjær i hatten både for Cecilie Nilsen og Alexandra Indseth Langegard, men også for hele redaksjonen og mediehuset. Dette inspirerer oss til å stå på videre, smiler redaktør Svein Morten Havaas for mediehuset Lister.

– At vi vinner denne prisen viser at vi lager journalistikk som blir lagt merke til. Dette er banebrytende journalistikk på tvers av mange redaksjoner. Journalistene har klart å bryte temaet ned og lage gode lokale saker, sier han.

Her kan du lese sakene våre i «Den store folkevandringen» om igjen - eller for første gang: