Prosjektet «Den store folkevandringa» som lokalavisen Lister deltok i sammen med NRK, Senter for undersøkende journalistikk (SUJO), Landslaget for lokalaviser (LLA) og 67 andre lokalaviser, ble nemlig tildelt prisen for «Årets nyskapning» fra Mediebedriftenes Landsforbund (MBL). Prisen ble delt ut under Årets mediepriser i Bergen onsdag kveld i forbindelse med Mediedagene der.
«Den store folkevandringa» vant prisen i konkurranse mot Bergens Tidendes «Bedriftsroboten», Dagbladet og deres prosjekt «Dagbladet bok» og VG og underholdningsprogrammet «Ikke lov å le på hytta». Sistnevnte fikk hederlig omtale gjennom en såkalt Excellence-pris. Men hovedprisen gikk altså til samarbeidsprosjektet - som var nyskapende i ordets rette forstand.
– Fantastisk prosjekt
– Det er utrolig stas å få denne utmerkelsen. «Den store folkevandringa» var et fantastisk prosjekt å være med på. I tillegg til at vi selv laget en rekke saker som både ble godt lest og som inneholdt viktig journalistikk om endringer i befolkningsmønstrene lokalt, fikk vi også godt faglig utbytte av å være med, sier ansvarlig redaktør, Svein Morten Havaas.
Tett faglig oppfølging av Senter for journalistikk (SUJO) med mulighet for deltakelse i daglige gruppemøter var en av suksessfaktorene. I tillegg var det jevnlige møter på tvers av alle redaksjonene som deltok. Sakene ble publisert fra april i fjor og frem mot sommeren.
– Dette var et prosjekt som er et eksempel til etterfølgelse. Jeg håper vi får anledning til å delta på liknende samarbeid i nær fremtid, sier Havaas, som er stolt og glad for prisen.
– Da prosjektet startet, betegnet jeg det som historisk på lederplass. Denne prisen viser både at jeg hadde rett i det - og at heldigvis andre i bransjen, inkludert juryen, har skjønt det samme, sier redaktøren, og fortsetter.
– Prisen går til hele redaksjonen. Men journalistene som laget sakene våre, Cecilie Nilsen og Alexandra Indseth Langegard, fortjener en særlig honnør.
Et historisk prosjekt
Hedret lokalavisene
Prosjektleder Bergit Sønstebø Svendseid i NRK var også tydelig på hvem som skal hedres i prosjektet da prisen ble delt ut onsdag.
– Denne prisen tilhører først og fremst de 68 lokalavisene i hele landet. De og vi viste at det går an å samarbeide om journalistikk. Og at vi blir bedre av det. Hvis vi skal lage journalistikk om de samfunnsendringene som skjer sakte gjennom vedtak i kommunestyrer over hele landet, så må vi samarbeide, sa Sønstebø Svendseid i sin takketale, før hun la til at hun håper at det blir laget minst 68 eksemplarer av plaketten.
Det er lovet at hver deltakende redaksjon skal få hvert sitt synlige bevis.
Begrunnelsen
Prisen ble delt ut av kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen (Ap). Hun leste opp juryens begrunnelse, som var som følger:
«Journalistikk skal beskrive, berette og begeistre. Journalistikk skal opplyse, informere og avdekke. Å drive undersøkende journalistikk kan for enkelte redaksjoner være vanskelig og alt for omfattende. Da blir samarbeid nøkkelen. Årets nyskapning er helt nytt i norsk målestokk. Når rikskringkasteren teamer opp med SUJO og 68 lokalaviser, samles kompetanse og journalistiske krefter til et journalistisk gigaprosjekt publikum over hele landet får utbytte av. Det undersøkende samarbeidsprosjektet «Den store folkevandringa» er historia om flyttestrømmene som sakte endrer landet vårt, og kan vise til over 600 saker fra redaksjoner over hele landet. Innholdsvolumet og journalistikken vi som brukere sitter igjen med er en gave. Samarbeid er nøkkelen til det meste – også i journalistikken.»