15. desember kan trafikken igjen slippes over Fedafjorden bru.

– Jeg har nettopp snakket med entreprenøren, og mesteparten av utstyret som skal monteres i høst er kommet på plass. Det betyr at trafikken igjen kan kjøre på E39 mellom Handeland og Feda fra og med 15. desember med det sikkerhetsnivået som var på veien før monteringsarbeidet startet. Montering av de siste elementene, samt tilkobling og utprøving av utstyret opp mot vegmeldingsentralen, vil skje etter 1. mars. Da må vi beklageligvis stenge strekningen igjen for en periode, sier assisterende prosjektleder Anne S. Ljungquist i Statens vegvesen til Lister24.

Mesteparten av utstyret som skal monteres i høst er kommet på plass.

Siden midten av august har entreprenører jobbet med oppgradering av sikkerhetssystemene i blant annet Teistedalstunnelen. 15. desember settes trafikken igjen på E39 mellom Handeland og Feda. Foto: Tom Arild Støle

EU-krav

120 dager etter at Statens vegvesen sammen med OPS-selskapet Allfarveg stengte strekningen Feda - Handeland, er første del av sikkerhetsoppgraderingen på strekningen nesten fullført.

Vatlands-, Teistedals og Fedaheitunnelene har alle fått montert viktige komponenter i det nye sikkerhetsutstyret som nå skal utplasseres i tunnelen. Dette gjelder blant annet overvåkningsutstyr og følsomme elektroniske komponenter som skal bidra til overvåkning av sikkerheten i tunnelen.

Årsaken til monteringen av sikkerhetsutstyret, er et EU-direktiv som ble vedtatt i 2004. Denne slår fast at samtlige tunneler over 500 meter skal utstyres med kamera- og annet overvåkningsutstyr som skal bidra til økt sikkerhet.

Bakgrunnen for direktivet var en rekke alvorlige tunnelulykker, der bilister som kjørte inn i tunnelene ikke ble varslet i tide om ulykker lenger inne i tunnelen.

Dette er et av flere skilt på Handeland som forteller bilistene at de må kjøre gamle Kvinesheia og over Øyesletta dersom de skal følge E39 vestover mot Flekkefjord og Stavanger. Foto: Torrey Enoksen

Ny stengning i mars

Til våren skal systemene kobles sammen og testes ut. Da vil trafikken igjen bli ledet over gamle E39 forbi Utsikten og Øyesletta.

– Vi vil annonsere når veien igjen må stenges, men det vil bli fra tidlig mars. Hvor lenge utprøvingen vil vare, vet vi foreløpig ikke. Vi vet at stengning av E39 går ut over folk. Det vi har sett angående omkjøringen via Liknes, var at dette var bedre enn å kjøre trafikantene gjennom i kolonne. Da kunne den ekstra reisetiden som er på rundt 20 minutter over gamleveien, blitt lengre. Videre har det blitt gjort mange tiltak for å øke sikkerheten for trafikantene på den gamle veien over Kvinesheia. Driftsentreprenøren har vært veldig flink som har klart å holde veien åpen, mener Ljungquist.

Vi vet at stengning av E39 går ut over folk.

Har gitt god tid

Oppgradering av sikkerhetsutstyret i de tre lengste tunnelene mellom Feda og Handeland har en kostnadsramme på 145 millioner kroner.

Den senere tiden har det vært reist kritikk mot entreprenøren som ikke har jobbet på natten for å bli raskere ferdig. Statens vegvesen tar avstand fra kritikken.

– Vi ser at vi har fått kritikk for ikke å fremskynde arbeidet. Vinduet vi har gitt entreprenøren på dette prosjektet har vi ikke gjort så trang at de må jobbe om natten. Dette er en vurdering vi Statens vegvesen har gjort, vi har ikke pålagt entreprenøren at de må jobbe på natten. Heldigvis har vi ikke hatt ulykker langs den gamle strekningen mens arbeidet i tunnelene har pågått. Hele tiden har vi hatt fokus på fremkommelighet på omkjøringsveien. Vi er klar over at vi lager noen ekstra minutter for de reisende,