Etter nesten et døgn på Opofte kom traileren seg omsider avsted ved 10.30-tiden torsdag formiddag. Foto: Olav Hoel
Etter nesten et døgn på Opofte kom traileren seg omsider avsted ved 10.30-tiden torsdag formiddag. Foto: Olav Hoel
Mens man jobbet med å finne løsninger på å få traileren opp bakken ble den stående i veikanten slik at den ikke sperret for øvrig trafikk i området. Foto: Olav Hoel

Traileren, som er registrert i Estland, kom etter det Lister24/Kvinesdal24 får opplyst østfra og var på vei til Bergen. Ettersom E-39 for tiden er stengt som følge av tunellarbeidene, førte GPS-en traileren opp i Dragedalen i Lyngdal før den så havnet på Opofte i Kvinesdal. Der ble den stående da sjåføren ikke klarte å få den opp den siste bratte bakken opp til fylkesvei 465, som går fra Farsund, forbi Åpta, og til utkjøringen på E-39 på Opofte og omkjøringsveien på Åseveien til Kvinesdal.

– 28 tonn jernplater

Torsdag morgen var et lokalt betongfirma på plass for å prøve hjelpe traileren avsted, og ved 10:30-tiden klarte den å komme seg opp bakken og fikk returnert til Lyngdal. Herfra tok han etter alt å dømme den egentlige omkjøringsveien om Øyesletta i Kvinesdal. På grunn av størrelsen, ville den uansett vært for stor til å kjøre om Åseveien, hvor kjøretøyene maks kan være 15 meter lange, ifølge skiltingen på stedet.

– Traileren kom hit nokså tidlig på onsdag og et 17 meter lang og på vei til Bergen med 28 tonn med jernplater. Her har den kjørt frem og tilbake og prøvd alle måter for å komme seg opp uten å klare det. Selv med kjetting hadde han ingen sjanse til å komme opp. Egentlig vil jeg si det er veivesenet sin feil at de ikke har satt opp skilt der om at denne veien ikke er egnet for større kjøretøy, sier Martin Opofte, som bor på en gård like ved og som overvar arbeidene på stedet.

Her har den kjørt frem og tilbake og prøvd alle måter for å komme seg opp uten å klare det.

Mens man jobbet med å finne løsninger på å få traileren opp bakken ble den stående i veikanten slik at den ikke sperret for øvrig trafikk i området. Foto: Olav Hoel
Selv ikke kjetting hjalp traileren opp bakken. Foto: Olav Hoel

Både når man tar av på Kjørrefjord i Farsund retning Kvinesdal, ved avkjørselen til Åseveien på Opofte og fra Kvinesdal-siden er det skiltet om at kjøretøyene ikke kan være lengre enn 15 meter.

– Det samme skulle de også ha gjort på denne veien fra Lyngdal. Det samme gjelder også i krysset her oppe på 465 som fører ned hit, sier Opofte.

Hjelp av betongfirma

Firmaet Lister Betong kom derimot traileren til unnsetning og bidro til at traileren til slutt kom seg avsted igjen torsdag formiddag.

– Her fikk de lagt tyngden mer frem slik at den fikk mer tyngde på trekkhjulene, forteller Opofte.

– Har dere opplevd mer trafikk her i det siste?

– Det har blitt litt mer trafikk etter at E39 ble stengt, det har det. Men det er ikke bra når slike store kjøretøy kommer. Det har skjedd noen ganger før, men ikke ofte, sier Opofte.

Det har blitt litt mer trafikk etter at E39 ble stengt, det har det.

Gjør ikke tiltak

Per Magne Hindersland i Statens vegvesen avdeling Agder viser til er dette en smal grusvei med mye kurvatur.

– Denne vegen har begrensninger både når det gjelder lengde og tyngde. Maks lengde er 12.40 meter. Slike veier har vi mange av i distriktet. Sjåfører av vogntog plikter å sette seg inn i disse begrensingene. Opplysninger om dette kan de få ved å ringe 175, eller se i veglistene som er offentlig tilgjengelige. Vi har ikke mottatt noen meldinger om at det er blitt et problem at vogntog kjører denne vegen. Vi kommer derfor ikke til å gjøre noen tiltak ennå, skriver Hindersland i en e-post.

Sjåfører av vogntog plikter å sette seg inn i disse begrensingene.