Sentralt i RQM Safety jobber Teddy Broadhurst fra Kvinesdal, som blant mye annet var kontaktperson for pårørende etter brannbilulykken i Kvinesdal sommer, hvor brannmannen Frank Oddvar «Franki» Thoresen omkom under utrykning.
– Vi konkurrerte mot elleve andre selskaper, og løsning vår ble foretrukket. Det er vi veldig stolte av, sa Teddy Broadhurst, like etter at kontrakten var underskrevet. Broadhurst er en de faglige ansvarlige for leveransen til Nye Veier. Til sammen vil 10–12 personer fra Alliansen samarbeide.
Intern opplæring
– Oppdraget vårt er å drive intern sikkerhetsopplæring/kulturbygging i Nye Veier (blant annet prosjektet E39 sørvest, med ansvar for utbygging av E39 mellom Kristiansand og Ålgård, journ. anm.). Vi har gode folk i Alliansen som har drevet med HMS-opplæring over lang tid. Vi tenker at vi er bedre sammen enn hver for oss, sier talsmann for Nye Veier-kontrakten, Torleif Lundqvist.
Lundqvist, som også er faglig ansvarlig for anbudet, har sammen med Broadhurst holdt en rekke foredrag om temaet for blant annet olje- og energi-næringen.
RQM/ Alliansen har tegnet en toårskontrakt, og skal primært drive intern opplæring hos Nye Veier.
«Gode holdninger er oppskrytt!»
«Jeg skulle gjerne vært det siste året foruten»
Tre kriterier
– Hvorfor vant dere?
– De var tre kriterier vi ble vurdert etter, nemlig referanser, løsningsforslag og pris. Jeg tenker at vi har levert et anbud som svarer godt opp på dette. Vi driver for tiden med sikkerhetsopplæring hos store firmaer som Kværner og Aibel. Når det gjelder metoder så er vi faglig grundige, jordnære og varierte, sier Lundqvist.
– Hva betyr denne kontrakten for dere?
– Nye veier er en svært stor aktør. Så dette ser vi på som et stort oppdrag. Noe av temaet blir Nye Veiers oppfølging av sine underleverandører. I det perspektivet skal dette oppdraget påvirke atferden til et stor antall mennesker, og et stort nettverk. Ett av målene er at alle involverte er etterpåkloke på forhånd, illustrerer Lundqvist.