– Jeg ble litt forvirret over det som ble presentert her. Statens vegvesen legger frem forslag til en korridor som kommunen og lokalbefolkningen skal gi en uttalelse til. Samtidig kommer Nye Veier med en mulig korridor lenger inne som de regner med at vi skal gi en uttalelse til på et senere tidspunkt. Det er ikke så enkelt, en kan fort spole over til det nye forslaget. Jeg har diskutert med Nye Veier før om hvordan Farsund skal kunne koble seg på den nye veien. De er ikke så opptatt av lokaltrafikken. Jeg sier at den må inn på den nye veien så fort som mulig, sier Senterparti-nestoren Sigmund Oksefjeld.

De er ikke så opptatt av lokaltrafikken.

Dette er kartet som Nye Veier presenterte for tilhørerne i Kvinesdal onsdag kveld. Det er over en milliard kroner billigere enn Statens vegvesens forslag til ny motorvei. Foto: Torrey Enoksen
Senterpartiets Sigmund Oksefjeld diskuterer med Statens vegvesens Nils Ragnar Tvedt innspillet Nye Veier kom med plassering av ny E39. Foto: Torrey Enoksen

Opofte-Birkeland

Nærmere hundre mennesker var onsdag kveld samlet i Kvinesdal kulturhus for å bli orientert om Statens vegvesens forslag til ny E39 mellom Lyngdal vest og Ålgård. Til stede var også representanter fra Nye Veier.

Statens vegvesen foreslår at fremtidens firefelts motorvei fra Vatlandstunnelen bør legges langs eller i nærheten av dagens E39 via Opofte og Fedafjorden til Birkeland. Vegvesenet ser også for seg «gjenbruk» av deler dagens strekning i den nye motorveien. De vil også legge opp til at trafikken fra Farsund kan kjøre inn på motorveien via et nytt kryss på Opofte.

Slik ser Statens vegvesen for seg Opofte med kryss til Farsund og Kvinesdal dersom deres forslag får gjennomslag. Foto: Torrey Enoksen
Oddvar Tesaker og Arvid Moi frykter hele bebyggelsen på Frøytland vil gå tapt dersom motorveien legges over Lervik. Foto: Torrey Enoksen

Nye Veier med nytt innspill

Flere av tilhørerne i salen fikk hakeslipp da utbyggingssjef for strekningen Ålgård - Lyngdal Anne Stine Johnson i Nye Veier viste et kart med et innspill om å legge veien i en rett strek over Lervika.

Dersom dette innspillet blir valgt til fordel for Vegvesenets forslag til korridor, vil Raustad og Frøytland bli berørt. Samtidig vil det ikke bli noen direkte linje fra Farsund inn på den nye veien. Trafikken til og fra Farsund må kjøre den gamle veien og trolig kjøre til Øyesletta eller Birkeland før de kan kjøre inn på motorveien.

Ifølge Johnson er dette forslaget over en milliard kroner billigere enn vegvesenets forslag. Det vil igjen slå ut på prisen bilistene må betale for å kjøre veien; 400 millioner kroner mindre i bomavgift.

Jeg mener Nye Veiers forslag vil være en fordel for Feda og Opofte, sier tidligere næringssjef i Kvinesdal Jan Magne Fundal. Han bor selv på Birkeland og sterk plaget av støy fra dagens E39. Foto: Torrey Enoksen

Frøytland raseres

Det fikk enkelte til å reagere.

– Dersom dette forslaget blir vedtatt, vil hele bebyggelsen på Frøitland bli ødelagt. Det innbefatter 11 hus og et bedehus. Dette gjelder også Raustad, mener Oddvar Tesaker.

– Kommer veien i dette området må de senke den i terrenget, sier Arvid Moi.

Beboere i Lervika som kan få en motorveibro rett over hodene på seg, rister oppgitt over forslaget som Nye Veier kom med. Det gjorde også en beboer på Birkeland, som sier de har ventet i to år på et svar om de må belage seg på å flytte til et annet sted som følge av at de trolig får motorveikrysset over sin eiendom.

Mange hadde møtt opp for å få med seg orienteringsmøtet om ny E39 i Kvinesdal kulturhus onsdag kveld. Foto: Torrey Enoksen

– Fordel Feda

Tidligere næringssjef i Kvinesdal, Jan Magne Fundal, mener innspillet om å legge veien over Lervik og Frøytland, vil være det beste for Feda.

– Jeg mener Nye Veiers forslag vil være en fordel for Feda og Opofte. Jeg har dagens E39 over huset mitt på Birkeland, og jeg kan ikke lenger sove med vinduene åpne på grunn av støyen fra trafikken. Følger de vegvesenets plan vil vi få seks felt med vei i området, med den støyen det medfører. Slik kan vi ikke ha det, mener Fundal.