– Nå er vi endelig der vi har jobbet for i lang tid. Dette er en milepæl, for nå er vi faktisk i en høringssituasjon, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug.

Ordføreren har vært kjent med at Nye Veier har hatt en annen løsning enn det Statens vegvesen har jobbet med på agendaen.

– Dette var på beddingen i fjor, om at Nye Veier ønsket å se på en slik løsning som de nå foreslår. Nå blir det tydeliggjort at de stadfester denne løsningen er meget interessant, at de vil legge det inn som en del av høringsinnspill. Vi hadde ønsket overfor både Statens vegvesen og Nye Veier at de hadde avklart noe av dette før vi er kommet nå. Dette fører til at Kvinesdal må forholde seg til en korridor som Statens vegvesen har utarbeidet. Samtidig må vi se på at sannsynligheten er stor for at Nye Veiers alternativ vil gå videre. Det har de mandat til. Jeg hadde helst sett at vi ikke hadde kommet i planskyggen. Vi må sørge for i høringsplanprosessen får så raske avklaringer som overhodet mulig, sier ordføreren.

– Jeg hadde helst sett at vi ikke hadde kommet i planskyggen, sa Kvinesdal-ordfører Per Sverre Kvinlaug på onsdagens møte. Foto: Torrey Enoksen

Ifølge planen som Nye Veier la frem onsdag, ønsker de å plassere krysset for trafikk til og fra Kvinesdal ved Frøytland. På skissen som ble presentert har det statlige veiselskapet lagt inn en tilførselsvei fra Øyesletta til Frøytland, og en tilsvarende fra dagens E39 ved Birkeland.