– Det er Statens vegvesen som eier prosjektet med kommunedelplanen for strekningen fra Lyngdal til Ålgård. De legger frem en korridor fra Røyskår til Birkeland, som er basert på bruk av deler av dagens vegsystem. Nye Veiers kommentar er at vi vurderer å krysse fjorden lenger inn, og eventuelle forslag til endringer kommer som en del av Nye Veiers arbeid med kommunedelplanen for strekningen, skriver kommunikasjonsrådgiver i Nye Veier Geir Gjervan i en e-post til Kvinesdal24.

Nye Veiers kommentar er at vi vurderer å krysse fjorden lenger inn.

De siste dagene har det vært spekulert om Nye Veier vil legge E39 øst og nord for Øye Smelteverk. Etter det Kvinesdal24 erfarer, avvises dette. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Lervik mest aktuell

Dette betyr at Nye Veier jobber fortsatt med sitt alternativ til plassering av den nye motorveien gjennom en lang tunnel Ytre Tjomsland til vest for Gusevik langs Fedafjorden. Deretter legges veien på en høybro over fjorden ved Lervika og der etter føre veien i tunnel mot Birkeland ved Feda.

Statens vegvesen ønsker å krysse Fedafjorden med en ny firefelts bru og tunneler tilnærmet parallelt med dagens veisystem fra Vatlandstunnelen til vestsiden av Fedaheitunnelen.

Den senere tiden har det vært spekulert i at motorveien kan bli lagt på en bro som strekker seg over Øye like nord for Eramets smelteverk ved Øyestranda og med vei i dagen ved Frøytland.

Dette forslaget avvises av kilder i Nye Veier.

Proposisjon utsatt

Det som kan sette bremsene på den videre prosessen med den nye firefeltsveien fra Lyngdal til Ålgård, er Bjerkreim og Eigersund kommuner som har satt foten ned mot planene.

Et flertall i kommunestyret i Bjerkreim gikk i vår mot forslaget til bompengeproposisjon. Bystyret i Eigersund har satt behandlingen på vent fordi de ønsker den nye motorveien nærmere Egersund sentrum.

Dette har igjen ført til at Nye Veier ikke har fremmet noen bompengeproposisjon overfor Stortinget i høst.