– Har jeg fått det? Det har jeg ikke hørt om, sier Sverre Eftestøl når avisen vil snakke med ham om stipendet han har fått.

Blant 881 stipender fra Statens kunstnerstipend, står Eftestøl fra Kvinesdal som den eneste i Listerregionen. Av stipendkomiteen for populære komponister har han fått 25.000 kroner.

– Det kom som en overraskelse. Jeg hadde glemt at jeg hadde søkt på dette stipendet, forteller han til Lister24.

Jeg hadde glemt at jeg hadde søkt på dette stipendet.

Nytt opus

Stipendet skal han bruke til å komponere et nytt opus for klaver med tittelen «Kynnehuset - vestegdsk folkemusikk og engelske folkedansar i utgåve for klaver».

Eftestøl forklarer et «kynnehus» som et hus hvor man ofte var gjest; et hus man kunne samles uten å være invitert, hvor vertskapet tok imot alle. Et kreativt hus der det ble fortalt sagn og fortellinger, fremført musikk og folkeviser.

– Hva betyr tildelingen av dette stipendet for deg?

– Det gir stor inspirasjon og bekreftelse på at arbeidet blir lagt merke til. Og det gir en fordypning og tilspissing inn mot målretta produksjon, forteller Eftestøl.

Det kom overraskende på for komponist Sverre Eftestøl at han ble tildelt stipend, for det hadde han helt glemt at han hadde søkt på. Han har også mottatt stipend tidligere til sitt arbeide. Foto: Bjørn Hoel

Folkelig og klassisk

Han har arbeidet som komponist, organist og kulturskolerektor i Kvinesdal siden 1977.

– Nå er jeg pensjonist fra organist- og rektorjobben, men jeg arbeider fortsatt med flere prosjekter som komponist, opplyser han.

Når undertegnede spør om han alltid har hatt lidenskap for musikk, svarer han med et stort Ja.

– Jeg fikk mitt første instrument til fireårs-dagen; en harpeleik som var laget av far min, Trygve Eftestøl.

I sitt eget arbeide, sammenligner han seg med Gutorm Persson Eftestøl (1779–1856) sin rosemalerkunst, hvor han benytter seg av en blandingsform av det folkelige og klassiske i sitt kompositoriske uttrykk.

Jeg fikk mitt første instrument til fireårs-dagen