Dermed går Nye Veier mot høringsutspillet fra både Flekkefjord kommune og Vest-Agder fylkeskommune, som vil legge veien langs det såkalte A2-alternativet om Flikka.

Lølandsvatnet

A1-alternativet som Vegvesenet har utredet mellom Lyngdal vest til Moi i Rogaland, er på drøyt 31,8 kilometer. De foreløpige kalkylene på denne strekningen er beregnet til 12,6 milliarder kroner.

I denne kalkylen ligger et nytt kryss ved Birkeland vest for Feda og Lølandsvatnet, med en 5,6 kilometer lang tilførselsvei til Flikka. Tilførselsveien som skal koble seg til dagens E39 ved Flikka, vil få en 2,5 kilometer lang tunnel, midtdeler og en fartsgrense på 90 kilometer i timen. Totalt er det beregnet 4,4 kilometer med tunnel i dette forslaget.

Vi ber om muligheten til å utrede en ny korridor. Den vil gå nordøst for forslaget fra Statens vegvesen. Her kan vi realisere bedre nytte for trafikantene tilsvarende en milliard kroner med en kortere vei

Nye Veier støtter Statens vegvesens forslag om å legge nye E39 mellom Lyngdal og Ålgård om Lølandsvatnet og Ålgård Foto: Nye Veier

A2-alternativet om Flikka er beregnet til å koste over 3,8 milliarder kroner mer, ettersom antall kilometer inn i fjell er beregnet til over 14,8 kilometer. Både vegvesenet og Nye Veier mener dette er samfunnsøkonomisk ikke forsvarlig.

En milliard

Samtidig med at Nye Veier støtter Statens vegvesen om å legge veien om Lølandsvatnet, signaliserer det statlige veiselskapet at de ønsker å krysse Fedafjorden nærmere Lervika. Trafikantnytten av dette - det til si den økte verdien av en kortere veistrekning - er beregnet til en milliard kroner.

Selskapet vil formelt komme med et innspill om å ta ut strekningen mellom Lyngdal vest, Kvinesdal til Lølandsvatnet i Flekkefjord fra kommunedelplanen.

- Vi ber om muligheten til å utrede en ny korridor. Den vil gå nordøst for forslaget fra Statens vegvesen. Her kan vi realisere bedre nytte for trafikantene tilsvarende en milliard kroner med en kortere vei, sier prosjektdirektør for E39 hos Nye Veier, Asbjørn Heieraas, i en pressemelding.

Vi ber om muligheten til å utrede en ny korridor

Nye Veier signaliserte høsten 2019 at de ønsker å utrede kryssing av Fedafjorden ved Lervik. Det kan redusere utbyggingskostnadene mellom Lyngdal vest og Moi med over en milliard kroner. Foto: Nye Veier

Høybro

Heieraas signaliserer at selskapet vil jobbe nært med lokale og regionale myndigheter under utredning av dette alternativet.

Ved å krysse Fedafjorden på en høybro like ved Lervik, vil de trolig foreslå å legge hovedkrysset til Kvinesdal på Frøytland. Herfra kan det ligge tilrette for en nye tilførselsvei som vil komme ut på Øyesletta.

Broen over fjorden må trolig ha en seilingshøyde på 60 meter, slik at skipstrafikken inn til Eramets anlegg på Øyesletta kan passere under broen.

Starte Bue - Ålgård

I en pressemelding signaliserer Nye Veier også at de vil starte arbeidet med å realisere strekningen mellom Bue i Bjerkreim og Ålgård i Gjesdal så fort høringsfristen går ut.