– Ny E39 langs korridor A1-R1 vil gi en trafikksikker, rask og framtidsrettet stamveg mellom Kristiansand og Stavanger, og gir et godt grunnlag for utvikling av bo- og arbeidsmarkeder, samt næringsutvikling i nedslagsfeltet til vegen, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Statlig plan

Høsten 2015 besluttet samferdselsdepartementet at planarbeidet for ny E39 langs hele den rundt 110 kilometer lange strekningen mellom Lyngdal vest og Ålgård skulle utføres som en statlig plan. Statens vegvesen fikk oppdraget med å utarbeidet planen som berører kommunene Lyngdal, Kvinesdal, Flekkefjord, Lund, Eigersund, Bjerkreim, Gjesdal og Sandnes.

Med en statlig plan er det Kommunal- og moderniseringsdepartementet som overtar kommunenes roller og tar beslutningene i saken. Kommunene er høringsinstanser.

Ny E39 langs korridor A1-R1 vil gi en trafikksikker, rask og framtidsrettet stamveg mellom Kristiansand og Stavanger

Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lovte at et planforslag skulle foreligge allerede høsten 2016. Først i slutten av februar 2017 ble tre forslag til plassering av veien, der i blant Jærlinjen, presentert.

Solvik-Olsen ga regjeringen Stoltenberg skylden for forsinkelsene, etter som den rød-grønne regjeringen i 2013 mente E39 mellom Lyngdal og Ålgård skulle bygges etter midtdeler prinsippet. Det vil si en to-tre feltsvei delt med med en midtdeler som i hovedsak fulgte dagens trasé.

Statens vegvesen ønsker å krysse Fedafjorden ved dagens bro, mens Nye Veier vurderer å legge veien på en bro over Lervika. Foto: Nye Veier

Bru ved dagens

Det som nå er sendt til samferdelsdepartementet er en mer detaljert kommunedelplanen for hele strekningen. Når denne planen er vedtatt skal Nye Veier overta den videre planleggingen, i tillegg til prosjektering, utbygging og drift av motorveien som kan få en fartsgrense på 120 kilometer i timen.

Mens Nye Veier allerede har signalisert at de ser for seg to nye tunnelløp fra Tjomsland i Lyngdal til kryssing av Fedafjorden på en ny bru like ved Lervika, har Statens vegvesen holdt på kryssing av fjorden ved siden av dagens bru ved Angholmen.

Ved Birkeland like vest for Feda foreslår Statens vegvesen at krysset til Kvinesdal legges. Videre mener de vegen må føres mot Store Meland i Kvinesdal kommune, og der etter til Løland i Flekkefjord. Her vil den nye motorveien bli koblet opp fylkesvei 466, som i fremtiden skal blir tilførselsvei for dem som skal til og fra Flekkefjord.

Statens vegvesen foreslår at den nye E39 skal krysse Sira noen få hundre meter sør for den verneverdige Bakke bru.

Indre linje

Det som har vært det store stridstemaet i Rogaland, er ønsket fra Egersund og flere krefter på Jæren om at den nye motorveien bør legges nærmere de store befolkningskonsentrasjonene.

Statens vegvesen mener i likhet med signaler Nye Veier har gitt tidligere, at veien bør legges i en nesten rett linje mellom Moi i Lund til Ålgård.