– Vi fikk nettopp bestilling fra tre grupper hver på 30 personer fra Australia som vil hit og oppleve restauranten. De er booket inn i august, september og i 2020, smiler Gaute Ubostad og ser mot åpningen hvor det store glasset skal monteres.
Ubostad satser friskt i Farsund
Vil lokke kinesiske turister med «South Cape»
Tak i neste uke
Fem måneder etter at startskuddet for det som skal bli verdens største og mest unike restaurant i verden starter, nærmer byggearbeidene med Under en kritisk fase. Snart vil det buede taket som arkitektene hos Snøhetta har utformet bli støpt. Glasset skal tåle de kraftigste bølgene som noen sinne er registrert i Nordsjøen, skal om kort tid monteres av mannskaper fra det amerikanske selskapet som har levert gjenstanden.
– Det er den mest kompliserte og største undervannsrestauranten i verden som bygges. Her bygges skallet på bygget på en lekter. Neste uke skal arbeidet med å støpe taket starte. Det skal utføres i to operasjoner. Om kort tid vil det 33 centimeter tykke, 11 meter brede og 3,8 meter høye klasset monteres i den delen av bygget som vil ligge lavest. I slutten av juli starter arbeidet med å manøvrere restauranten på sin endelige på plass. Jeg må innrømme at jeg er spent, sier Gaute Ubostad.
Byggestart for Under
«Vil jeg noe, skal jeg gjøre det!»
Entreprenører
Gjennom sommeren skal hele konstruksjonen trykktestes og kontrolleres før den svært kompliserte operasjonen med å få hele anlegget på plass med millimeters presisjon.
Når konstruksjonen endelig er på plass kan innredningsarbeidet starte. Byggets laveste punkt vil ligge mellom åtte og ni meter under havets overflate.
Før det må mannskaper fra blant annet Farsund Fortøyningsselskap, Einar Øgrey Farsund, Entreprenørbedriften Br. Haddeland fra Kvinesdal, BRG, Br. Yttredahl, ERV og Tratec få ferdig fundamentet og hovedkonstruksjonene.
– Dette er noe som aldri har vært gjort før. Det beste av alt er at mest mulig gjøres av entreprenører og virksomheter her lokalt. Når vi trenger hjelp fra en underleverandør, går vi først til dem vi vet om i distriktet vårt. Derfor har vi valgt maskinentreprenøren Brødrene Haddeland fra Kvinesdal til å utføre gravearbeidene både over og under vann. De har fjernet over 2.000 kubikkmeter sand og stein for å få plass til de ni fundamentene som skal forhindre at Under flyter opp, synker for langt ned eller beveger seg sideveis i sjøen, sier prosjektleder for undervannsoperasjonene Hans Jørgen Fedåg fra Farsund Fortøyningsselskap.
Flyte før senking
Farsund Fortøyningsselskap (FFS) har sammen med Einar Øgrey Farsund AS dannet Coremarien AS i Farsund. Dette selskapet er hovedleverandør av de maritime operasjonene som skal utføres i forbindelse med UNDER.
FFS stiller med blant annet to lektere og et mindre fartøy under byggingen. Når betongskallet i slutten av juli, skal ytterligere en lekter med hydrauliske vekter presse av bygget slik at det flyter. I den høyeste delen av bygget som skal ligge nærmest land, skal et av Uglands kranskip hekte på wire og holde bygget flytende.
– For å forhindre at bygget skal synke, blir den største delen holdt oppe mens den fremre delen flyter. Der etter skal kranskipet og flere andre fartøyer sette bygget forsiktig på plass på selve tomten. Nettopp den operasjonen er jeg spent på, sier Ubostad.
– Gjennomføringsevne
Hotellsjefen og gründeren tenker nok mest på de over 4800 gjestene som fra midten av mars neste år og et stykke inn i 2020 som har booket bord.
– Er det noen som kan tenke stort og gjennomføre sine planer her i regionen, så må det være brødrene Ubostad. Når de setter i gang med noe, har de stor gjennomføringevne. Da er det viktig at en benytter lokale virksomheter som har kapasitet og evne til å være med og gjennomføre slike prosjekter. Det at vi velger en lokal underleverandør, gir ringvirkninger til det øvrige næringslivet i lokalsamfunnet. Jeg må si at det som er bra her i Lindesnes, det er bra for næringslivet i Farsund, Lyngdal, Kvinesdal og Mandal, mener Fedog.