LINDESNESREGIONEN – Lindesnesregionen har et stort potensial, men er på mange måter underutviklet i internasjonal turismesammenheng. Vi i Norge har gjerne hatt en tanke om hva som er flott og fantastisk å vise frem til turistene, som omfatter blant annet Nord-Norge med Lofoten og nordlys, og Vestlandet med fjordene og fjellene. For utlendinger kan Sørlandet være like fantastisk som nordlys, men det har ikke blitt solgt inn i like stor grad, sier Kristoffer Gorset Bodin.

Gjennom sitt nyetablerte selskap Why Travel AS har han slått seg sammen med Kjetil Backstrøm og hans selskap Why Connect AS. Sammen skal de sørge for å trekke utenlandske turister til Norge, Sørlandet og Lindesnesregionen.

– Vi vet at kineserne legger igjen mye penger når de er på ferie, gjerne gjennom gruppeturisme. De har et spesielt reisemønster, og drar som regel innom tre-fire store metropoler i Europa, før de ender opp i Norge og skal ha sin «wild experience» hvor nordlyset står sentralt. I stedet for at de stresser seg gjennom en tur gjennom hele Europa for å oppleve mest mulig, vil vi legge opp og selge inn gruppereiser som gjør at de legger igjen mesteparten av budsjettet i Norge, sier Bodin.

Sørkapp

Med pilotprosjektet «South Cape», som en motvekt til «North Cape» som gjennom flere år har blitt etablert som en soleklar turistmagnet, har de allerede trådt inn i det kinesiske markedet. Norsk-kinesiske samarbeidspartnere jobber i disse dager aktivt i Kina med å selge inn Lindesnesregionen.

– Vi ønsker å være en nasjonal aktør, men som sørlendinger vil vi alltid også fremme Sørlandet, sier Backstrøm, som kommer fra Vestnes i Mandal, men også jobber en del fra Bergen.

– Vi kunne selvsagt ha solgt inn regionen som «Lindesnes», men det er enklere å markedsføre som «South Cape». Når det samtidig kommer frem at det er i Norge, forstår turistene fort at det dreier seg om området helt sør i Norge, sier Bodin, som selv er oppvokst i Spangereid i Lindesnes.

Fyret: Gründerne spiller på Norges sørligste fastlandspunkt Lindesnes fyr når de markedsfører Lindesnesregionen som «South Cape». Foto: Ole Aa. Brattfjord (arkivfoto)

Han har flere års erfaring fra reiselivsbransjen, mens Backstrøm har bakgrunn i salg og markedsføring. Fra kontorlokalene i Lindesnesregionen Næringshage jobber de aktivt med å samle flere aktører under samme paraply, slik at turistene som kommer til regionen kan bli servert en full pakke. De mener at samarbeid på tvers av bedrifter innen reiseliv og næringsliv er avgjørende for å trekke reiselivet i Lindesnesregionen i en bærekraftig retning.

– Dersom vi i dag hadde signert en gruppe på 40 personer og ønsket å selge inn en fisketur i skjærgården der de kan fiske sin egen fisk og tilberede den, har vi per i dag ingen som har kapasitet til levere den tjenesten, sier Bodin.

Lokker til Åseral

Med seg på laget har de fått Eikerapen gjestegard i Åseral.

– Av turistmarkedene som vokser i dag, er det asiatiske i absolutt fremgang. Nord-Norge har vært flinke til å finne sin nisje med nordlyset, men så lenge vi ikke forteller hvem vi er og hva vi kan tilby, er det heller ingen som kommer hit, sier markedssjef Per Thunstad ved Eikerapen gjestegard i Åseral.

Natur: Med naturskjønne omgivelser vil Eikerapen gjestegard lokke kineserne til regionen. Foto: Eikerapen gjestegard

Et drøyt halvår etter åpningen i juni har stort sett sørlendinger, aller flest fra Mandal, Kristiansand og omegn, tatt turen til den staselige, nybygde gården i Åseral. Nå ser Thunstad langt utenfor både Norges og Europas grenser for å treffe en ny og pengesterk kundegruppe.

– Å markedsføre Norge mot det asiatiske markedet er en fornøyelse – de har allerede kunnskap om Nord-Norge, og setter pris på det de kan ta og føle på. Bare det å ha ren luft er attraktivt, sier Thunstad.

Vi ligger jo nesten i ingenmannsland, og skal kunne tilby «fairytale nature».

Selger inn på engelsk

Med engelske begreper som nevnte «South Cape» og «fairytale nature» – eventyrlig natur – skal Eikerapen gjestegard selge inn naturopplevelser, bærplukking og norsk bonderomantikk.

– Vi ligger jo nesten i ingenmannsland, og skal kunne tilby «fairytale nature». Vi skal spille på naturopplevelser, og ved å sette i stand en gammel seter i området, skal vi også gi turistene en smak av det norske bondelivet tilbake på 1600-tallet, sier Thunstad.

Dersom kineserne lar seg lokke, vil Why Travel sette opp en reiserute som innebærer at de kinesiske turistene tas med på en fjorten dagers reise som starter allerede på Gardermoen, og som kan omfatte Oslos turistmagneter Holmenkollen og operaen, før turen går gjennom Telemark med stoppunkter som Dalen Hotell, Rjukan og Telemarkskanalen.

Til slutt skal turistene få oppleve både hav og hei i Lindesnesregionen. Forhåpentligvis ankommer de første asiatene til høsten, men allerede til sommeren ventes utenlandske cruiseturister.

Bodin understreker at det hele må bygges stein for stein, og at det de store ringvirkningene trolig først vil merkes fra 2019.

– Cruiseturister har allerede fattet interesse for damanlegget på Skjerkevatn, og det har utkrystalisert seg til at det kommende sesong settes opp dagstur for cruiseturister fra Kristiansand til Eikerapen og dammen, forteller Thunstad.

Siden oppstarten i juni har mellom 6000 og 7000 gjester vært innom gjestegården i Åseral. De noterer seg rundt 3000 overnattingsdøgn, noe som er litt under målsettingen.

– Vi hadde håpet at det skulle blitt litt mer, men var klar over at første sommermåned kunne blir vanskelig ettersom vi var helt nye på markedet, sier Thunstad.

Eksotisk

Lotte Fredriksen Syltevik, hotelldirektør ved Mandal Hotell som i disse dager er under oppføring, forteller at hotellet er i dialog med både Why Travel og et reisebyrå i Grimstad med mål om å lokke til seg kineserne.

– Statistikker viser at unge, rike asiater og kinesere er de som reiser mest til Norge, spesielt til Tromsø og Nord-Norge. Det kan likevel være like eksotisk å komme ned her for å fiske makrell på vinteren, sier hun.

Lokker kinesere: Lotte Fredriksen Syltevik, hotelldirektør ved Mandal Hotel, er i ferd med å fri til det asiatiske markedet. Foto: Eirin Margrethe Fidje (arkivfoto)

Hotellets motto – «forankret i ekte opplevelser» – understreker viktigheten av å selge nettopp opplevelser til turistene.

– Vi har derfor laget tilbud med eksakte opplevelser gjestene kan få, i tillegg til overnatting og bespisning. Kineserne reiser også ofte etter vår sommersesong, og det passer utrolig godt for oss, sier hun.

I møte: Stig Ubostad, medeier i Lindesnes havhotell og Under, har hatt dialog med Why Travel om Kina-turisme. Foto: Marianne Furuberg (arkivfoto)

Også Stig Ubostad ved Lindesnes havhotell og Under forteller at Kina-satsningen har blitt luftet for dem.

– Vi har ikke inngått noen avtale enda, men er positive til alt som kan øke reiselivet i regionen, sier han.

Vil ha mer enn Norge

Backstrøm og Bodin har vært prisgitt etableringsstøtte fra Nav, støtte fra Lindesnesfondet og veiledning fra Are Østmo og Hilde Tallaksen ved Lindesnesregionen Næringshage i oppstartsfasen.

Markedssjef for Asia i Innovasjon Norge, Per Holte, har også veiledet de to unge gründerne. Han er klar på at det tar tid å etablere godt fotfeste i Asia.

– Jeg har tro på et slikt produkt på sikt, men de er nødt til å samarbeide med andre regioner i Norge. Det er per i dag ikke plass til produkter som ikke spenner over større områder, men om fem til ti år kan det bli sterkere etterspørsel etter produkter som kun tar for seg Norge og visse regioner, sier Holte.

Turistsjef: Erling Løfsnes, turistsjef i Lindesnesregionen, ønsker satsningen velkommen. Foto: Geir Nerhus (arkivfoto)

Turistsjef i Lindesnesregionen, Erling Løfsnes, er enig med Bodin i at reiselivet på Sørlandet ikke har vært flinke nok til å selge seg til utenlandske markeder, og ønsker satsningen velkommen.

Han understreker at Kina, som verdens mest folkerike land med 1,4 milliarder innbyggere, utgjør et enormt marked.

– Vi har fått til å selge oss inn hos danske, tyske og nederlandske turister, men det har ikke vært gjort noen større satsninger for å nå enda flere nasjonaliteter. En dansk turist ønsker ofte noe annet enn kinesere, så det er viktig å kunne tilby riktige produkter og skape de gode natur- og kulturopplevelsene, pakket inn i at de har en trygghet når de besøker oss, sier Løfsnes.