– Mitt mål er å få samferdselsminister Knut Arild Hareide ned til landsdelen så fort som mulig, slik at vi kan få orientert ham om situasjonen. Jeg og regionen er bekymret for fremdriften, og at Nye Veier ikke vil prioritere denne strekningen i sin portefølje dersom det ikke blir enighet om plassering. Vi må ta signalene fra statsråden og ikke ikke sette oss i en situasjon som fører til at en forkludrer den videre fremdriften og dermed ikke blir prioritert, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug til Kvinesdal24.

Jeg og regionen er bekymret for fremdriften, og at Nye Veier ikke vil prioritere denne strekningen i sin portefølje dersom det ikke blir enighet om plassering

Orientering

Under helgens landsstyremøte i KrF, grep Kvinlaug anledningen og spurte samferdselsminister Knut Arild Hareide om han kunne reise ned til landsdelen så fort som mulig for å sette seg inn i situasjonen omkring E39 Lyngdal - Ålgård.

Mens Statens vegvesen og fem av seks kommuner i Lister ønsker den fremtidige E39 om Lølandsvatnet (rød linje), har Vest-Agder fylkeskommune og bystyret i Flekkefjord gått inn for at motorveien legges om Flikka. Dette alternativet er over 3,7 milliarder kroner dyrere enn det indre alternativet. Foto: Statens vegvesen

I likhet med varaordføreren i Lund i Rogaland, Gro Helleland, er Kvinlaug bekymret for at uenigheten på strekningen mellom Lyngdal vest og Moi skal føre til at prosjektet ikke blir prioritert.

Ministeren takket ja til reise til regionen for å bli orientert om den fastlåse situasjonen.

– Det er viktig at samferdselsministeren blir oppdatert om situasjonen, for E39 prosjektet er viktig for hele landsdelen. Han er kjent med veien, men det har skjedd ting den siste tiden som skaper bekymring om denne strekningen blir prioritert, poengterer ordføreren.

Nye Veier har foreslått å legge ny E39 nærmere Øye, med kryss på Frøytland og vei videre til Lølnadsvatnet. Foto: Nye Veier

Valgte dyreste alternativ

For mens fem av de seks kommunene i Lister-samarbeidet har gått inn for å følge Statens vegvesens anbefaling om å legge strekningen mellom Feda og Moi om Lølandsvatnet, har politikerne i Flekkefjord og i tidligere Vest-Agder fylkeskommune gått for å legge veien om Flikka.

Dette alternativet er riktignok fem kilometer nærmere Flekkefjord sentrum, men er er i følge beregningene som vegvesenet har foretatt over 3,7 milliarder kroner dyrere enn alternativet om Lølandsvatnet.

Årsaken til dette er at antall kilometer tunnel langs det kystnære alternativet vil bli over en mil lenger enn alternativet litt lenger inn i landet.

I tillegg har Nye Veier kommet med et forslag om å legge veien lenger inn i Fedafjorden med kryss til Kvinesdal på Frøytland, som kan nås via en tunnel fra Øyesletta, og Lølandsvatnet for trafikken til Flekkefjord.

Bekymret

Dersom politikerne lokalt og i landsdelen ikke blir enige om hvor motorveien skal plasseres, frykter Kvinlaug og andre sentrale politikere fra regionen for at hele E 39-prosjektet mellom Lyngdal vest og Moi kan bli utsatt på ubestemt tid.

– Jeg er bekymret for at Nye Veier ikke vil sette dette prosjektet opp i sin portefølje som følge av uenigheten. Det skal holdes flere møter i tiden fremover der E39-saken er tema, sier ordføreren.