Samtidig roser han Nye Veier for å tenke nytt ved at de ønsker å legge den nye motorveien lenger inn i Fedafjorden.

– Jeg har sagt det tidligere og mener at Nye Veiers forslag til kryssing av Fedafjorden er spennende. Kommunestyret har allerede signalisert i høringsprosessen at kommunen er åpen for alternativ kryssing av Fedafjorden. Når Nye Veier signaliserer at de ser på mulighetene for å få ned kostnadene, må også vi som politikere og kommuner ta dette inn over oss, sier ordfører Kvinlaug.

Når Nye Veier signaliserer at de ser på mulighetene for å få ned kostnadene, må også vi som politikere og kommuner ta dette inn over oss

Ordfører Per Sverre Kvinlaug karakteriserer Nye Veiers forslag på kryssing av Fedafjorden som spennende. Foto: Tom Arild Støle
Nye Veier foreslår å krysse Fedafjorden ved Lervika i stedet ved dagens Fedafjorden bru. Det kan redusere utbyggingskostnadene fra 12,5 til 11,5 milliarder kroner. Foto: Nye Veier

12,5 milliarder

Gjennom deler av fjoråret gikk ryktene i Kvinesdal om at det statlige veiselskapet Nye Veier som skal prosjektere, bygge ut og drifte den nye motorveien sammen med en entreprenør, så på mulighetene for å krysse Fedafjorden over Lervik.

Bakgrunnen for dette forslaget er at selskapet ønsker å redusere utbyggingskostnadene i forhold til forslaget som Statens vegvesen har utarbeidet. Vegvesenet ønsker å krysse Fedafjorden på ei ny bru ved siden av dagens hengebru og lage et kryss på Birkeland ved Feda og Lølandsvatnet i Gyland og videre til Moi. Prislappen for forslaget er 12,5 milliarder kroner.

Frøytland kan bli fremtidens knutepunkt for Kvinesdal og Feda dersom Nye Veier går inn for å krysse Fedafjorden ved Lervik. Foto: Torrey Enoksen

Vil ha veien bygget

23. oktober i fjor presenterte utbyggingssjef Anne Stine Johnson i Nye Veier en skisse som viste en kryssing av Fedafjorden ved Lervik på et folkemøte i Kvinesdal. Hovedkrysset for de som skal til Kvinesdal og Feda er lagt på Frøytland hvor det må anlegges en tilførselsvei til Øyesletta.

– Jeg er mest opptatt av å få bygget denne veien! Foreløpig er det bare tegnet en tykk grønn strek på et kart, men Nye Veier viser at det er behov for å ta grep for å få ned kostnadene. Dette er et spennende trasévalg, som vi nå må jobbe videre med gjennom reguleringsplaner, sier ordfører Kvinlaug.

Frykter utsettelse

Ordføreren i Kvinesdal er redd for at vedtaket i Flekkefjord bystyre før jul om at de ønsker å legge den nye firefeltsveien som kan binde Lister med Kristiansand og Stavanger enda tettere om Flikka, kan være skadelig.

Kvinlaug frykter at utbyggingen kan bli utsatt på ubestemt tid dersom flekkefjæringene står på sitt.

– Jeg vil hevde at dette er det viktigste og største infrastrukturprosjektet som noen gang gjennomføres. Da er det viktig at regionen posisjonerer seg, og ser mulighetene for vekst. Vi må rett og slett kjenne vår besøkelsestid! Derfor må vi ikke sette dette prosjektet på spill, for ny E39 handler like mye om å få til et bo- og arbeidsmarked samtidig med at en skal få vekk trafikkulykkene. Utbyggingen av denne strekningen kan bli dratt ut i tid dersom Flekkefjord og fylkeskommunen ikke endrer standpunkt, for Nye Veier kan velge fra øverste hylle hvilke strekninger de vil prioritere, mener ordfører Kvinlaug.