I sitt skriftlige svar til stortingsrepresentant Foss, skriver statsråd Jon Georg Dale (Frp) angående at han vil be Statens vegvesen vurdere om det er mulig å få til en raskere fremdrift på utbygging og vedlikehold av veiene. Han mener dette må utføres innenfor rammene av Arbeidsmiljøloven.

– Det er flott at statsråden vil følge opp saken overfor Statens vegvesen, sier stortingsrepresentant Foss (H) i en kommentar til Fædrelandsvennen.

Lenger reisevei

Tunnelene ble åpnet igjen for litt over en uke siden etter å ha vært stengt siden august. I mars vil tunnelene igjen bli stengt i forbindelse med fullføring av oppgraderingene.

– Veien har vært stengt siden midten av august, og det har igjen ført til at trafikken har måtte kjøre den gamle veien over Kvinesheia. Det har gitt lengre reisetid og påført bilistene kostnadene. Jeg har derfor sendt et brev til samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) for å få et svar hvorfor man må stenge veien så lenge, sa stortingsrepresentant Ingunn Foss (H) til Lister24 tirsdag.

Stenges igjen i mars

Bakgrunnen for brevet fra stortingsrepresentant Foss fra Lyngdal til samferdselsministeren, er at E39 mellom Handeland og Feda har vært stengt for sikkerhetsoppgraderinger i tunnelen.

Den første del av arbeidet i Vatlands- Teistedals- og Fedaheitunnelene som OPS-selskapet Allfarveg sammen med underentreprenører har utført for Statens vegvesen, ble gjennomført fra midten av august til midten av desember.

Gjennom vintermånedene januar og februar skal trafikken få kjøre som normalt på denne strekningen, men fra begynnelsen av mars må bilistene igjen regne med å kjøre den rundt 14 kilometer lange omveien over Kvinesheia. Da skal sluttarbeidet med montering og utprøving av sikkerhetssystemene til en verdi av 145 millioner kroner utføres.

Dette arbeidet vil trolig pågå frem til mai. Det vil igjen bety at trafikken vil bli ledet over Øyesletta og Kvinesheia.

I høst har trafikken mellom Handeland og Feda på E39 blitt ledet over Kvinesheia. Fra begynnelsen av mars neste år vil E39 igjen bli stengt i forbindelse med oppgraderingen av sikkerhetssystemene i tunnelene. Foto: Torrey Enoksen

Ber om ny vurdering

I svaret til stortingsrepresentanten fra Lyngdal, skriver samferdselsminister Dale;

– Jeg mener det er viktig at vi holder oss til Arbeidsmiljølovens rammer, dette hindre likevel ikke at en innenfor disse rammene har så høy fremdrift som praktisk mulig. Rask fremdrift på både utbygging og vedlikeholdsarbeid har vært høyt prioritert under vår regjering. Dette har vært viktig for at folk rask skal få nye veier, eller minst mulig ulemper når utbedringene foregår. Uten at jeg kan på nåværende tidspunkt kan love endringer i fremdriftsplanen for det videre arbeidet med oppgradering, vil jeg be Statens vegvesen om en fornyet vurdering av mulighetene for dette innenfor rammene av Arbeidsmiljøloven, skriver samferdselministeren i sitt svar som Lister24 har fått tilgang til.