Ifølge NMK Kvinesdals pressetalskvinne Anne Beth Mål Arntzen, var spenningen til å ta og føle på da Sigurd Erik Egeland stod på startplata til første kvalifiseringsrunde under sesongens første NM-løp i rallycross på Momarken bilbane.

Forbannelse

Kvindølen har nemlig et noe spesielt forhold til denne banen. Nær sagt så hviler det en aldri så liten forbannelse over forholdet dem i mellom. Mål Arntzen forklarer:

– Under fjorårets bilcross sesong kjørte nemlig Egeland to løp på Momarken – henholdsvis «landskamp» som endte med motorhavari og «landsfinalen» som fikk en brå slutt når clutchen eksploderte.

Denne helgen var det imidlertid nytt håp, ny bil og en helt annen klasse. Egeland stilte med sin Ford Escort MK5, i Supernasjonal klasse to, med motorer inntil 2000 ccm.

Teamsjef og spotter Tommy Kristiansen tar en «peptalk» med Sigurd Erik Egeland på «lineup» før fjerde kvalifiseringsrunde. Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Innledende

Den første NM-runden ble avviklet med fire innledende kvalifiseringsrunder etterfulgt av finaler i de respektive klassene. For Egeland gikk det litt trått i starten, og første omgang resulterte i niende beste tid. Mekanikerne jobbet herdig for å finne det riktige oppsettet på bilen, slik at sjåføren kunne ta ut maksimalt potensiale av Escorten. I andre kvalifiseringsomgang gikk det stadig fortere og Egeland kjørte inn til en sjuende beste tid.

Tredje omgang skulle opprinnelig kjøres lørdag men etter en jury-avgjørelse ble denne flyttet til søndagen. Det betød mer tid - for både fører og mekanikere – til nødvendige justeringer og taktisk planlegging. Søndag morgen tok Egeland starten og gikk rett i alternativen på første runde. Det gikk fryktelig fort men det viste seg å være tekniske problemer med tidtakningen, og han fikk etter mye om og men, en sluttid som bare var ellevte best.

Pulsen slo nærmest om kapp med jubelen i det Egeland tok en klar heatseier og kjørte inn til en sjettetid.

I fjerde og siste kvalifiseringsrunde lå alt til rette for både bil og fører. Escorten lå først ut starten, og den posisjonen holdt han helt til slutt.

– Pulsen slo nærmest om kapp med jubelen i det Egeland tok en klar heatseier og kjørte inn til en sjettetid, forteller Anne Beth Mål Arntzen.

Sigurd Erik Egeland kjører en Ford Escort MK5 i rallycross NM klasse 2. Det ble ikke A-finale på ham denne helgen. Foto: Anne Beth Mål Arntzen
Sigurd Erik Egeland fører Escorten med jernhånd. Foto: Anne Beth Mål Arntzen

Finalehåp

Målet for helgen var å kjøre finale, og da sammenlagtlisten ble hengt opp øynet man håp for måloppnåelse. I B-finalen stod Sigurd Erik Egeland i siste spor, med nok et klart mål for øyet – han skulle bli blant de to beste, for så å rykke opp i A-finalen.

Starten var tøff men Egeland kom best ut av nordre sving og holdt ledelsen derfra. På siste langstrekk gav spotteren beskjed om å «gi på» for å få de ekstra meterne han trengte – men det var for sent. Idet Egeland kom over broen og var klar for siste innspurt, var det ikke flere runder igjen å kjøre.

– Målflagget vaiet i luften og nederlaget var et faktum. De hadde telt en runde for lite og Egeland ble diskvalifisert ettersom at han ikke kjørte alternativsporet. Så selv om det ble en heatseier i B-finalen, så var det et langt nedrykk til sjetteplassen i B finalen og en tiendeplass i sammendraget, sier Mål Arntzen.

– Surt

I en pressemelding på Facebook-siden til Egeland Motorsport kunne man søndag ettermiddag lese følgende oppsummering:

– Dette var fryktelig surt men vi velger å fokusere på det positive; det ble finalekjøring og bilen går godt! Likevel, vi sliter litt med å finne et passende oppsett da vi har lite kunnskap om dette. Ja, og så er det er visst litt sånn, at vi fra Kvinesdal ikke kjører alternativet i finalene på Momarken.