De to kvindølene hadde kvalifisert seg ved å stå i A-finale på to av fjorårets storløp. For det er nemlig slik man blir kvalifiserer til å bli invitert, ved å være blant de beste på de største løpene.
Måtte bytte bil rett før start
– Vi gleder oss enormt
30 og 54
Det var i alt 127 startende til første omgang, henholdsvis 17 i dameklassen, 30 i juniorklassen og 80 i seniorklassen hvor kvindølene kjørte. Solberg begynte det hele med en fjerdeplass, etterfulgt av en andreplass og nok en fjerdeplass. Det holdt dessverre ikke til finalekjøring, men han slo Lindefjell og fikk en solid 30. plass.
Lindefjell hadde gått hardt ut og skal blant annet ha sagt til nettstedet bilcross.no at han skulle banke samtlige og samtidig taue fjorårsvinner Grinden rundt banen hvis de to skulle kjøre i samme heat. I første omgang ble det en femteplass for Lindefjell etterfulgt av en andreplass i løpets andre omgang. Deretter så ikke publikum noe mer til Lindefjell, som kastet inn håndkle til fordel for en juniorsjåfør som han delte bil med for anledningen.
Juniorsjåføren, Ole Henry Steinsholt fra NMK Grenland hadde allerede kjørt inn til to heatseiere på daværende tidspunkt – og slo til med en tredje som gav han plass i juniorenes A-finale. Bruddet resulterte i at Lindefjell havnet i nedre sjikt av resultatlisten, på 54. plass for å være helt nøyaktig.
Førhelg 4, 4. mai 2018
Nummer tre i crosskart
Skryt
Selv om det ikke ble de helt beste resultatene denne gangen, så koste gjengen fra Kvinesdal seg på tur, ifølge pressetalskvinne Anne Beth Mål Arntzen.
– NMK Nord-Gudbrandsdal skal virkelig ha skryt for arrangeringen – for her var det høy hyggefaktor fra ende til annen. Til tross for de omlag 80 milene med kjøring hver vei, så kommer vi nok tilbake – for dette var moro! skriver Mål Arntzen i sin utsendte rapport.
– Nå blir det villere enn noen gang!
Klar for Eliteracet
Konsmo-seier
Den største pokalen i juniorklassen gikk imidlertid til naboklubben NMK Konsmo.
– Det er bare å bøye seg i støvet for Sindre Løland som sto øverst på pallen blant de yngste sjåførene, uttaler Anne Beth Mål Arntzen.