Det gjør utdanningsdirektør Tore K. Haus og saksbehandler Maiken Messel klart i et brev til Ernst Walskaar. Sistnevnte har engasjert seg sterkt og sendt en rekke brev og klager både til Kvinesdal kommune og Fylkesmannen. Han mener skoler i Kvinesdal som praktiserer frionsdager ikke gir eleven det lovpålagte undervisningstimetallet.

Tilsyn

I forhold til undervisningstimetall i Kvinesdal-skolene har Fylkesmannen gjennomført tilsyn. 3. oktober i fjor ble Walskaar orientert om at de ikke ville forfølge spørsmålet videre - etter at tilsynet var gjennomført.

– Du gjentar stadig at «Fylkesmannen må følge opp varsel om brudd på opplæringsloven». Vi kan forsikre deg om at Fylkesmannen følger opp i de tilfellene der vi ser at det er en risiko for at en kommune bryter opplæringsloven, heter det i det siste brevet fra Fylkesmannens utdanningskontor til Walskaar.

Vi kan forsikre deg om at Fylkesmannen følger opp i de tilfellene der vi ser at det er en risiko for at en kommune bryter opplæringsloven.

Det vises til at utdanningsdirektør Tore K. Haus har hatt samtale med klageren og med rådmannen om saken. Han anser at saken er fulgt opp.

Ernst Walskaar har fått tilbakemelding om at Fylkesmannen ikke vil gjøre mer med hans påstander om at Kvinesdal-skoler gir for lite lovpålagt undervisning. Foto: Bjørn Hoel

Timetall

– Fylkesmannen forholder seg til at rådmannen i Kvinesdal kommune har kontroll på skolenes undervisningstimetall for elevene på de ulike trinnene og gjennom skoleløpet. Noen ytterligere oppfølgning herfra om undervisningstimetallet er ikke aktuelt, heter det i brevet.

I løpet av de 7 årene på barnetrinnet skal elevene ha opplæring i 5.272 klokketimer til sammen, inklusive fleksibel time (38 timer i løpet av de 7 årene) og fysisk aktivitet på mellomtrinnet (76 timer i løpet av tre år). Disse timene kan være fordelt med ulikt timetall for hvert trinn og år.

– For å se om den enkelte skolen oppfyller dette totale timetallet for elevene er det derfor nødvendig å se på hele det 7-årige løpet. På fådelte skoler kan det også være nødvendig å se på hvilke trinn som blir satt sammen fra år til år. Det er ikke nok å se på ett skoleår isolert sett, men på skolens plan for hele barneskoleløpet, skriver utdanningskontoret.

Det pekes på at det er mulig å gjennomføre samlet årstimetall på færre enn 190 skoledager i året.

– I forarbeidene til opplæringsloven står det blant annet at reglene tar hensyn til at det i enkelte tilfeller kan være behov for en kortere arbeidsuke enn fem undervisningsdager. Det er også presisert i forarbeidene at enkelte skoledager kan forlenges dersom deler av undervisningen blir lagt til ettermiddag/kveld. Dette innebærer at skolen kan øke opplæringstimetallet enkelte dager gjennom året innenfor reglene for lengden på skoledagen (klokken 0800-1530), heter det i brevet.

Avslutter saken

Ernst Walskaar har gjort egen bereninger av timetall. Ifølge Fylkesmannens utdanningskontor samsvarer ikke disse med kommunens beregninger.

– Blant annet har du ikke tatt hensyn til at den dagsplanen som du selv har vedlagt viser at elevene på Kvinlog skole har én time om dagen som er på 55 minutter. Det vil si at elevene fire dager i uka har 10 minutter mer tid til opplæring, det vil si 40 minutter per uke per trinn. Du har heller ikke lagt til timer til opplæring utenom de faste timeplanlagte uketimene, påpekes det i brevet, før det konkluderes:

– Fylkesmannen ser fortsatt ikke noen grunn til å foreta flere undersøkelser på bakgrunn av dine henvendelser og avslutter saken.