Leserinnlegg

Det er i dag store forskjeller på skolehverdagen for elevene i kvinesdalskolen for 1.-4. trinn.Ordføreren fikk spørsmål i åpen post 16.12.15 om og legge opp til politisk behandling av lik skolehverdag i kvinesdalskolen og avvikle frionsdagene. Dette er ikke fulgt opp og Liknes skole avviklet frionsdagene før skoleåret 2017-18 med administrativt vedtak uten og ta med alle skolene for og få en lik skolehverdag som etterspurt i spørsmål til ordføreren.

Det er faglige argumentasjoner fra rektor på Liknes skole om at 5 dagers skoleuker gir kortere læringsøkter og mer tid til friminutt og spising. Dette er faktorer som er viktig for god læring og gjelder alle elevene i Kvinesdalskolen og følger opp saksutredning fra Rådmann til Driftsutvalget saksnr 15/12 som uttaler:

Ut fra pedagogiske hensyn oppfattes en skoleordning der timene komprimeres på færrest mulig skoledager som lite gunstig for elevenes læringsresultat. Det er viktig at elevene helt fra de begynnere i skolen får mulighet til å komme på skolen og arbeide med lærestoffet alle fem skoledagene. Med 5-dagers uke vil dagene bli mindre kompakte og tror dette gir bedre kvalitet på opplæringen og opplæringsresultat. Det er dessuten et kommunalt ansvar og sørge for likeverdige opplæringstilbud og derfor bør lik skoleordning tilstrebes.

Rådmann har vanskelig for å finne holdbare argumenter for at opplæringssituasjonen påvirkes positivt av at barna har fri fra skolen.

Hvorfor er ikke dette gjennomført?

Det er Kvinesdal kommune som skoleeier som er ansvarlig for at elevene får minstetimetallet ut fra opplæringsloven. Det er gjennomført tilsyn fra Fylkesmannen (FM) på Vesterdalen skole for skoleåret 2016-17 der det ble avdekket brudd på opplæringsloven. Rådmann har endret sine opplysninger om timetallet for elever til FM og brukt friminutter for å komme opp i minstetimetallet for skoleåret 16-17.

Rådmann har oversendt ny fag og timefordeling fra 19.03.18 til FM som ikke lar seg gjennomføre med dagens timeplan og 181 skoledager for 1.-4.trinn og bør legge opp til 190 dagers skoledager for elevene før neste skoleår som Rådmannens utredning av 15/12.

Lik skolehverdag har og med likestilling og muligheter for foresatte og jobbe 100 prosent uten at de må avspasere eller bruke feriedager for og være hjemme med barna sine hele 9 frionsdager i løpet av et skoleår.

Dette går ut over tiden foreldrene får være sammen med barna i ferien og er ikke i tråd med kommunens mål om likestilling. Det er et kommunalt ansvar og sørge for likeverdige opplæringstilbud til elevene og likestilling for arbeidene foresatte.

Ernst Walskaar