Tidligere har han beskyldt Kvinesdal kommune for å ha gitt feilopplysninger til Fylkesmannen. Nå ber han om at det fremmes en sak for Drifts- og tjenesteutvalget der målet må være lik praksis og avvikling av frionsdager for alle elever i Kvinesdalskolen.

Kommunen har brukt friminutter som undervisningstimer for å unngå brudd på minstetimetallet.

Brukte friminutter som skoletimer

Som eksempel trekker han frem Liknes skole.

– Rektor på Liknes skole har, sammen med rådmann, avviklet frionsdager før dette skoleåret for at elevene skulle få kortere arbeidsøkter og mer tid til friminutt som er viktige faktorer for god læring, skriver Walskaar.

- Kommunen har brukt friminutter som undervisningstimer for å unngå brudd på minstetimetallet. Denne endringen med 0,1 undervisningstime mer enn timeplanen for hele skoleåret utgjør 27 undervisningstimer. Dette tilsvarer frionsdagene til 4.trinn som ikke har innarbeidet timer til frionsdager, legger Walskaar til.

Fungerende rådmann Jostein Røyseland påpeker at Walskaar i dette og andre brev har kommet med merknader om kommunens rolle i tilsynsprosessen, og at han hevder kommunen har gitt feil opplysninger i saken.

Fylkesmannen fastslo at skolen benytter et system for beregning og planlegging av undervisningstimer som sikrer at elevene får det minstetimetallet de har rett til, og som skoleeier har plikt til å gi

Gjør tilpasninger

- Resultatet av tilsynet var at Fylkesmannen fastslo at skolen benytter et system for beregning og planlegging av undervisningstimer som sikrer at elevene får det minstetimetallet de har rett til, og som skoleeier har plikt til å gi, svarer Røyseland.

Han bestrider ikke at skolen ikke oppfyller den fastsatte timefordelingen mellom 1.-4. trinn og 5.-7. trinn i fagene norsk, matematikk og naturfag, som tilsynet avdekket. Skolen gir for få timer i 1.-4. trinn, men gir tilsvarende mer på 5.-7. trinn, skriver Røyseland.

Vesterdalen er en fådelt skole med sammenholdte klasser (skole i grunnskolens barnetrinn med få elever som blir undervist i klasser/grupper med flere årstrinn sammen, journ.anm.). Skolen må tilpasse fag- og timefordelingen hvert år, samtidig som den sørger for at elevene får de undervisningstimene de har krav på i henholdsvis 1.-4.trinn og 5.-7. trinn. Denne tilpasningen gjøres for eksempel ved at der det er halve timer i et fag ut fra tabellen, kan det gis hele timer annet hvert år for årskullet.

På grunn av det engasjement som har vært i saken, med uttrykt mistillit til kommunens rolle i tilsynet, ble denne saken lagt som egen sak til Drifts- og tjenesteutvalget

Tilsyn tatt til etterretning

Til sist opplyser Røyseland at kommunen har merket seg engasjementet rundt saken, og behandlet den deretter.

– Vanlig oppfølging av tilsyn i kommunen er at tilsynsrapporter blir lagt som trykt referatskriv til politisk nivå i kommunen. På grunn av det engasjement som har vært i saken, med uttrykt mistillit til kommunens rolle i tilsynet, ble denne saken lagt som egen sak til Drifts- og tjenesteutvalget, sammen med de merknader du har hatt til saken. Tilsynet ble enstemmig tatt til etterretning i utvalget.

I brev til Fylkesmannen i etterkant av tilsynet fastslår kommunalsjef Geir Bruli at skolen nå har grunnlag for en fag- og timefordeling i samsvar med opplæringsloven.