– Vi kan ikke si noe konkret enda om når arbeidet med å utbedre og oppgradere tunnelene på E39 mellom Fosseland og Handeland starter, men det blir i løpet av våren. Det som er planen er at arbeidet skal starte med utbedring av Fosselandstunnelen, og at trafikken skal ledes på den gamle veien over Fosselandsheia. En annen ting som er sikkert, er at fra 1. juli til 15. august skal trafikken ledes på eksisterende E39. Det betyr at dersom entreprenøren ikke er ferdig med å oppgradere Fosslandstunnelen før ferien, må de gjennomføre arbeidet etter ferien, sier Statens vegvesens prosjektleder for oppgradering av tunnelene på E39, Stig Berg Thomassen til Kvinesdal24.

I begynnelsen av mai kan broen og tunnelen over Fosselandsheia bli stengt for trafikk mens Fosselandstunnelen oppgraderes. Foto: Torrey Enoksen

Dispensasjon

I 2004 vedtok EU et sikkerhetsdirektiv for hvordan sikkerheten i vei- og jernbanetunneler som er lenger enn 500 meter skal ivaretas. Plassering av brannslukningapparater, sensorer som kan registrere røyk og brann i kjøretøyer som igjen kan kommunisere til en veisentral, samt hvordan rømningsveier skal skiltes, er blant tiltakene.

Norge har siden direktivet ble vedtatt for 15 år siden hatt dispensasjon. Til sommeren går dispensasjonen ut. Da må samtlige tunneler holde standardkravene i det europeiske direktivet.

Fra månedskiftet april/ mai blir smale og til dels uoversiktlige gamle Sørlandske hovedvei over Fosselandsheia omkjøringsvei for trafikantene på E39 mens Fosselandstunnelen oppdateres. Foto: Torrey Enoksen

På gamleveien

Statens vegvesen er for tiden i samtaler med Allfarveg som drifter OPS-prosjektet mellom Feda og Handeland om når oppgraderingene skal starte.

Etter det Lister erfarer kan arbeidet vare i over halvannet år. Dette vil medføre at trafikken i perioder igjen skal ledes over Fosselandsheia samt over Øyesletta, forbi Utsikten og Kvinesheia.

– Tunnelen over Fosselandsheia skal tas først. Når oppgraderingen av det anlegget er fullført, vil vi stenge hele E39 strekningen fra Handeland til Fedaheia øst, slik at det kan bli god fremdrift på oppgraderingene av Vatlandstunnelen og Teistedalstunnelen i tillegg til østre del av Fedahei. Dette betyr at trafikken frem til 15. desember i år må ledes over på gamle E39 gjennom Kvinesdal og over Kvinesheia. På grunn av usikkerheten om hvordan vinteren kan bli, vil vi utsette oppstarten til 15. mars 2020, sier Berg Thomassen.

Tunnelen over Fosselandsheia skal tas først.

Til venstre er dagens E39, mens omkjøringsveien over Fosselandsheia fortsetter til høyre i bildet. Foto: Torrey Enoksen

Om Feda

Ombyggingen av Fosselandstunnelen betyr at det kan bli utfordringer med avviklingen av trafikken på den gamle veien over Fosselandsheia. Flere steder er veibanen så smal og uoversiktlig at to kjøretøyer vil ha problemer med å møte hverandre.

Før trafikken kan settes på må det trolig utføres en del tiltak, blant annet fjerning av trær langs veien, utbedring av autovern og legging av ny asfalt.

– Når det gjelder oppgraderingen av Fedaheia vest, som er planlagt til 2020, vurderer vi i perioder om å føre hele eller deler av trafikken gjennom Feda. På denne strekningen kan det bli snakk om at trafikken flyter normalt på dagtid, og at arbeidet i tunnelen utføres på kvelds og nattestid. Et annet alternativ kan være at trafikken ledes i kun ett felt mens arbeidet pågår i den andre. Velger vi det siste, kan arbeidet strekke seg over en lengre periode, men belastningen for dem som bor på Feda vil bli mindre, mener Berg Thomassen.

Fra månedskiftet april/mai blir smale og til dels uoversiktlige gamle Sørlandske hovedvei over Fosselandsheia omkjøringsvei for trafikantene på E39 mens Fosselandstunnelen oppdateres. Foto: Torrey Enoksen