– Vi har noen få hundre tonn med salt igjen, men venter mandag på et nytt last med over tusen tonn salt fra gruver i Tyskland. Så langt i vinter har vi brukt over 1.200 tonn med salt. I tillegg har vi lagt rundt tusen tonn med strøsand. Totalt forventer vi å bruke mellom 1.500 og 2.000 tonn med salt i løpet av vinteren, sier avdelingsleder Geir Kjeldsen i Presis Veidrift til Kvinesdal24.

Så langt i vinter har vi brukt over 1.200 tonn med salt

En traktor med en snøfreser som har frest vekk snø og is fra Dragedalsveien kjører til neste oppdrag. Foto: Torrey Enoksen

Fra Sira til Spangereid

Han står inne på hovedlageret på Øya i Kvinesdal og bøyer seg ned mot noe salt som fortsatt ligger igjen inne i nybygget.

Siden september 2018 har selskapet hatt ansvaret for vedlikehold av fylkesveinettet. Kontrakten varer frem til høsten 2023.

– Vi har ansvar for alle fylkesveiene fra Sira til Spangereid. Det er et ganske stort område, forteller Kjeldsen.

Vi har ansvar for alle fylkesveiene fra Sira til Spangereid

Avdelingsleder Geir Kjeldsen håper 1500–2000 tonn salt vil være nok denne vinteren.

Selskapet har ansvaret for vedlikeholdet av fylkesveiene. Kvinesdal kommune har egne kontraktører i tillegg til egne kjøretøyer på vedlikehold av de kommunale veiene.

På E39 mellom Presthølkrysset i Lyngdal og avkjørselen til Flekkefjord ved Austad er det Veidekke som har drifts- og vedlikeholdsansvaret for strekningen frem til 2031.

Følger anbefalinger

Vinteren så langt har tæret hardt på blant annet saltlageret ved avdelingskontoret på Øya i Kvinesdal. I tillegg har de et lager på Lista.

En av de store diskusjonene som har vært så langt i vinter er hvordan veiene skal ryddes. Da snøkavet sto på som verst var nærmere 50 personer og nesten like mange maskiner i beredskap eller aktivitet med å rydde vekk snøen.

I månedskiftet januar/februar har det vært store trafikale utfordringer på blant annet E39. Foto: Torrey Enoksen

– Statens vegvesen har gitt oss kriterier for hvordan brøyting og salting av veiene skal utføres. Alle anbefalingene er utarbeidet av forskere ved Sintef. Når det er snø og sludd i luften forsøker en først å legge et tynt lag med salt, ned mot fem gram per kvadratmeter. Når saltet reagerer med snøen får en slush som er mye lettere å skrape av i forhold til om en ikke brukte salt. Da kan en risikere å få en hard såle av snø.

Veier med høy trafikk, som fylkesvei 43 mellom Farsund og Lyngdal har høy prioritet. Vi mener innsatsen på fylkesvei 465 mellom Farsund og Oftedal tilsier mer bruk av salt, men fylkeskommunen som eier av veien mener vi skal holde en annen standard. Den viktigste jobben med mildværet de neste dagene er å få veiene bare så fort som mulig, mener Kjeldsen.

Statens vegvesen har gitt oss kriterier for hvordan brøyting og salting av veiene skal utføres