Det fremgår av et forslag som Nye Veier har lagt fram til delfinansiering av veiprosjektet. Fylkestingene i Vest-Agder og Rogaland skal ta stilling til dette forslaget i juni. De er enige om å koordinere behandlingen. Fylkesrådmannen anbefaler forslaget - forutsatt at innkrevingen ikke overskrider en fremlagt gjennomsnittstakst.

Det må foreligge lokale vedtak før Stortinget tar stilling til den nye bompengeproposisjon. Politikerne i alle kommunene langs E39 skal ta stilling til saken i løpet av våren slik at Nye Veier kan sende inn forslaget til behandling i god tid før høsten. Veien er beregnet å koste 33,65 milliarder. Bompenger skal dekke 11,5 mrd av utbyggingen og fem milliarder i renter og driftskostnader. I Vest-Agder er det Flekkefjord og Kvinesdal som skal ta stilling til denne bompengesaken.

Slik foreslås de sju bomstasjonene plassert på ny E39 mellom Kvinesdal og Ålgård. Foto: Nye Veier

Sju bomstasjoner

Det blir tett mellom bommene mellom Kvinesdal og Ålgård. De blir totalt sju i tallet, og disse er plassert mellom hvert kryss på den nye firefelts motorveien. Når man kjører vestover vil man treffe på den første på Feda. Deretter går det slag i slag med bompengeinnkreving på Dunsæd, Sira, Ualand, ved Ørsdalsvatnet, på Storrsheia og ved Søyland.

Bompengetakstene

BomGjennomsnittstakstGrunntakst gruppe 1Grunntakst gruppe 2
Søyland4940120
Storrsheia322884
Ørdalsvatnet4437111
Ualand6454162
Sira5848144
Dunsæd4637111
Feda433296
Totalt276828

Innkrevingstiden starter opp samtidig som den nye vegstrekningen åpnes for trafikk, og lengden på innkrevingsperioden er lik i alle bomsnittene. Konseptet medfører at det plasseres en automatisk tovegs bomstasjon mellom hvert kryss på ny E39.

Fylkesrådmannen har lagt til grunn 15 års etterskuddsvis innkreving i hver bom.

Rabatt

Bompengeordningen baseres på et rabattsystem som innebærer at ordinære kjøretøy i takstgruppe 1 - vanlig personbiler - som betaler med elektronisk brikke og gyldig abonnement får 20 prosent rabatt. Ordinære kjøretøy i takstgruppe 2 - tyngre kjøretøy - får ingen brikkerabatt. Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 1 med gyldig brikkeavtale får 50 prosent rabatt av takstgruppe 1 etter brikkerabatt. Nullutslippskjøretøy i takstgruppe 2 med brikke og avtale får 100 prosent rabatt på ordinær takst.

Nye Veier gis mulighet i det videre arbeidet inn mot en stortingsproposisjon til å vurdere en lavere takst per km i bommen mellom Ålgård og Bue for å redusere trafikkavvisningen. Dersom trafikken på sideveier langs strekningen viser seg å bli for stor, skal det vurderes trafikkregulerende tiltak på disse veiene.

Lavere takst?

Skulle det vise seg at økonomien i prosjektet blir vesentlig gunstigere enn det som er lagt til grunn i finansieringsanalysen, forutsetter fylkesrådmannen at takstene ved oppstart av innkrevingen for E39 Lyngdal vest til Ålgård kan settes lavere enn de som er beregnet i finansieringsanalysen. Endelig takst- og rabattsystem skal legges frem for fylkeskommunal behandling i god tid før innkrevingen tar til.

Beregningene viser at i en situasjon med utbygd firfeltsveg uten bompengeinnkreving på E39 Lyngdal vest – Ålgård vil ha en trafikkmengde i 2022 som varierer mellom 8000 – 13000 i årsdøgntrafikk (ÅDT). Ved etablering av bomstasjoner skjer det en samlet reduksjon i antall reiser på ca. 20 prosent på de fleste delstrekninger.