– På strekningen Lyngdal øst - Lyngdal vest, har vi tidligere i år signalisert at vi ønsker å komme i gang tidligere enn planlagt, sier prosjektleder Kjell Lohne i Nye Veier.

Utformingen av strekningen fra Herdal via kryssing av Lygna like nord for Kvelland og videre mot Eikeland og Tjomsland gjennom flere tunneler, kan også få betydning for fremføringen gjennom Kvinesdal.

Dersom fremtidens E39 legges langs dagens bru over Fedafjorden, kan det bli seende slik ut. Nye Veier vurderer nå et alternativ over Lervika. Foto: Lynnebakken Torun

Under torsdagens presentasjon i Lyngdal rådhus, sa kommunikasjonsansvarlig for Nye Veiers E39-prosjekt, Nils Bernt Rinde, at fremtidens E39 kan bli lagt over Lervika i Kvinesdal.

Dette kan igjen bety at dagens Fedafjorden bru med Fedahei- og Teistedalstunnelene vil bli beholdt på dagens standard.

– Over Kvinesheia ser vi på mulighetene legge veien lenger nord nærmere Kvinesdal. Skal Listerpakken optimaliseres til den standarden som en ny firefeltsvei forlanger, viser beregningene at samfunnet vil være bedre tjent med å bygge nytt. Dagens tunneler passer ikke inn i den nye broen. Vi ser derfor på en mer direkte tilkomst over Kvinesheia, opplyser Rinde.