Teddy Broadhurst (68) heter mannen som sier dette, og som har levd et liv med store kontraster. For de som ikke umiddelbart drar kjensel på navnet, kan nevnes at Broadhurst var talsmann for familien til brannmannen Frank «Franki»Thoresen, som omkom under tragiske omstendigheter under utrykning i Kvinesdal i sommer. Broadhurst er Frank Thoresens svoger, gift med hans søster Anne Lise.

PÅ GRUNN av det spesielle navnet, til en kvindøl å være, for det er der han bor i dag, googlet vi navnet hans. Det første som kom opp var at Teddy Broadhurst, bare 26 år gammel, ble ansatt som tidenes yngste olje-plattformsjef. Det tente vår interesse. Få år senere ble han for øvrig også felt-sjef, altså hadde hovedansvaret for flere plattformer i Nordsjøen. I dag bruker den aktive 68-åringen sin erfaring, verden over, som en slags reisende i helse, miljø og sikkerhet (HMS).

– Nå håper jeg ikke dette skal bli en sånn skrytesak. Det har jeg ikke behov for. Det er andre ting jeg heller vil snakke om, understreker den tidligere feltsjefen.

Nå håper jeg ikke dette skal bli en sånn skrytesak.

Her er Teddy Broadhurst som ung mann, nettopp ansatt som tidenes yngste plattformsjef. Foto: Privat

VI MØTES presis klokka 12.00 på Rederiet Hotell i Farsund. Han har nemlig hytte i byen, og hvor han har tilbrakt noen fridager.

Broadhurst har levd et svært fargerikt liv, og opplevd store personlige triumfer. Før han ble plattformsjef i Nordsjøen reiste han som ung mann til Australia, hvor han var med og bygget jernbane mellom Sydney og Perth. Deretter arbeidet han som gruvearbeider i det samme landet. 22 år gammel ble han ansatt som operatør i Phillips Petroleum, senere ConocoPhillips, på oljeplattformen Gulftide.

For kort tid siden kom Teddy tilbake etter nesten sammenhengende syv og et halvt år i Singapore og Indonesia.

Han var HMS-ansvarlig på to store byggeprosjekter, nemlig plattformene EKOL (for ConocoPhillips) og Ivar Aasen for (AkerBP).

– Til sammen ble det nedlagt 33 millioner arbeidstimer. På det meste var 5.000 personer i gang, fra 35 forskjellige nasjonaliteter. Ikke en eneste kritisk hendelse (altså dødsfall eller personskade med varige men), sier han.

Til sammen ble det nedlagt 33 millioner arbeidstimer. Ikke en eneste kritisk hendelse.

Verktøy, metoder og prinsipper fra disse prosjektene forteller og kurser Teddy om, for en rekke forskjellige selskap og arbeidsfelt over hele verden.

Han bor i Kvinesdal, men har hytte i Farsund, kapasiteten Teddy Broadhurst. Foto: Bjørn Hoel

MEN BROADHURST har også opplevd dype daler. Da han var midt i tyveårene mistet han sin første kone i en bilulykke på E39, på vei fra Flekkefjord. Deres syv måneder gamle baby var med i bilen. Barnet ble livstruende skadd, men overlevde.

– Sjåføren av bilen vi kolliderte med sovnet bak rattet og endte i motgående kjørefelt. Han lå også på Flekkefjord sykehus, like i nærheten av oss. Jeg husker at jeg ville gå inn til ham å si hva jeg synes om ham. Men så så jeg at han var enda mer bandasjert enn det jeg var. Da bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle bruke en kalori på å irritere meg over ham, men heller være med å bidra til at slike ting ikke skjer med andre, sier han med alvorlig mine.

Sjåføren av bilen vi kolliderte med sovnet bak rattet og endte i motgående kjørefelt.

I ETTERTID ser han ikke bort fra at det var opplevelsene rundt trafikkulykken, som trigget hans livslange interesse for HMS offshore, og senere også på land.

– Sannsynligheten for å dø mens man driver med gardsdrift er mye større enn om man jobber på en oljeplattform. Det burde jo vært motsatt, men siden fokus på sikkerhet «i olja» er så høy er sannsynligheten for alvorlige ulykker mye mindre der, sier han.

Et bilde fra Singapore som han har tatt selv. Foto: Privat

DET ER LETT å høre at Broadhurst er vant til å snakke til mange folk av gangen. Han velger sine ord med omhu.

– Hvorfor har du engelsk navn?

– Min far ble født i Manchester, og giftet etterhvert seg med min mor som kommer fra Sandnes. Det var hans spesielle interesse for å gå på ski som førte dem sammen, men det er en annen historie. De fikk syv barn, og bestemte seg for å bruke norske og engelske navn annenhver gang. Jeg har for eksempel en tvillingbror som heter Terje, humrer Teddy.

Jeg har for eksempel en tvillingbror som heter Terje.

Teddy heter egentlig Frederic Edward til fornavn, og driver i dag sin egen virksomhet, sammen med tre kolleger. Selskapet heter Rqm Safety as.

Teddy Broadhurst er en slags reisende i HMS. Foto: Bjørn Hoel

BROADHURST SIN interesse for og kunnskap om sikkerhet offshore har medført at også landbaserte bedrifter har tatt kontakt med ham.

– For eksempel ble jeg nylig kontaktet av et selskap som driver fiskeoppdrett, sier han.

Når det gjelder brannbil-ulykken i Kvinesdal, er han dessuten i kontakt med Statens Havarikommisjon for transport.

– Jeg har et ønske om å få de til å bidra til at jeg, med flere, kan være med å utøve innflytelse på adferden blant personer i utrykningskjøretøy. Jeg vet nå at det er en del ugjort på dette feltet. Jeg vil være med å gjøre en forskjell her for å unngå at nettverket til disse fantastiske folkene ikke ender opp som Franki sitt nettverk, som mistet en kollega så altfor tidlig, og helt unødvendig, vektlegger han.

Jeg vet nå at det er en del ugjort på dette feltet.

Teddy Broadhurst sin første jobb i oljeindustrien var på Gulftide. Han begynte på denne riggen januar 1972. Han startet i Phillips Petroleum, i dag ConocoPhillips 12. februar 1973, og var der i 43 år. Foto: Privat

I SINE foredrag er han opptatt av å vekke folk, som han sier.

– For ikke lenge siden spurte jeg hvilke holdninger ansatte i en bedrift hadde til at man skrev sms mens man kjørte bil. Nesten alle svarte at det syntes de lite om. Men da jeg spurte hvor mange som faktisk hadde skrevet sms mens de kjørte, var det mange som svarte ja. Jeg understreket at jeg ville ha et ærlig svar, sier han og fortsetter:

– Målet mitt er å gjøre ansvaret personlig, og på den måten påvirke adferden til hver enkelt. Gode holdninger redder ikke liv, men det gjør god adferd, sier han.