– Så lenge broa ikke er der, deles Feda i to. Det er oss på den ene siden, og de på den andre, forteller Hans Slengesol.

Han bor selv i bygda og har byggeprosjektet av den noe broen på Feda som nærmeste nabo.

Da Synne-flommen traff Sørlandet i 2015, var broen som forente de to delene av Feda en av tingene som ble tatt av de sterke kreftene.

Kort tid etter ble det installert en midlertidig bro, men en permanent løsning har lokalbefolkningen vært nødt til å vente på. Lenge har planen vært at en ny bro skal stå klar 28.august.

Nå er datoen utsatt til 1.oktober.

Hans Slengesol bor ved siden av broen, og har fulgt med på byggeprosessen. Han har ikke tro på at ny sluttdato vil bli overholdt den heller. Foto: Hedda Ovidia Stølen

Frustrerte beboere

– Det er ingen tvil om at befolkningen på Feda er frustrerte, både over at det virkelig skal ta nærmere fire år før vi får en ny bro etter at den gamle forsvant, og fordi det er så lite åpenhet rundt hva som skjer, forteller Slengesol.

Mellom de to delene av Feda er det fremdeles en gangbro, men ønsker man å kjøre bil til andre siden må man kjøre en omvei på tre kilometer, ifølge Slengesol.

Entreprenørens ansvar

Frem til nå har Statens Vegvesen avvist at byggeprosessen av broen er forsinket, men at prosjektet vil overholde original sluttdato. Nå bekrefter prosjektleder fra Statens Vegvesen, Magne Tveiten, at det ikke blir slik likevel.

– Eiqon Anlegg AS har nå meldt om senere ferdigstillelse på prosjektet. Dette skyldes i hovedsak endring av forskalingsreis til broen, forklarer han.

Eiqon er entreprenør for oppdraget, har ansvaret for prosjektere byggverket og for å beregne ventet sluttdato.

Må betale dagmulkt

Tveiten presiserer videre at dette ikke er et byggherreforhold, og entreprenøren er varslet om at det vil påløpe dagmulkt fra kontraktfestet dato for ferdigstillelse av overtagelse av anlegget/broen.

Dette betyr at Eiqon må betale et visst beløp for hver dag byggingen går over datoen som står i kontrakten.

Vest-Agder fylkeskommune er også informert, forklarer Tveiten videre.

Forsinkelsen skyldes i hovedsak endring av forskalingsreis til broen, forteller prosjektleder Magne Tveiten. Foto: Hedda Ovidia Stølen

Setter pris på ærligheten

Slengesol setter pris på at Statens Vegvesen og Eiqon har kommet ut med en ny sluttdato.

– De fleste av oss her på Feda forsto ganske fort at den opprinnelige datoen ikke kom til å gå. Da er det fint at også de som bygger er ærlige, forteller han.

Føles som et hån

Likevel opplyser han at frustrasjonen fremdeles er i live.

– Det burde ikke ha tatt så lang tid. Jeg skulle gjerne ønske at Eiqon hadde vært mer åpne om hva som har skjedd og hva som har gått galt i byggeprosessen. Det føles som et hån, forteller Slengesol.

Selv har han heller ikke særlig tro på at den nye datoen vil bli overholdt.

– Slik jeg ser hvordan byggeprosessen ligger an, har jeg vanskelig for å tro at de skal klare å rekke det innen 1.oktober. Men det er bare min egen vurdering. Slik får Statens Vegvesen og Eiqon heller stå for, forteller han.

Daglig leder for Eiqon Anlegg AS, Terje Johansen sier til Lister at han ikke har noen flere kommentarer utover uttalelsen fra Statens Vegvesen.