Ekteparet gikk nylig knallhardt ut og uttalte at dyrelivet ble altfor lite tatt hensyn til, i forbindelse med konsesjonsbehandlingen av Kvinesheia Vindkraftverk.

Kvinesdal24 har fremlangt påstandene som ekteparet framfører for seksjonssjef i NVE, Arne Olsen. I saken vi omtalte mandag 9. september ble det for eksempel fremholdt at en hjortesti ikke ble nevnt, og hvor det ifølge dem vandrer opptil 700 hjort.

– I konsekvensutredningen fremkommer det at terrenget grenser opp mot kjerneområdet for hjortebestanden i denne delen av Kvinesdal kommune. NVE la til grunn at spesielt hjort og elg vil kunne bli utsatt for forstyrrelser, og skremmes bort fra området i anleggsperioden, men tilpasser seg anlegget etter noe tilvendingstid, forklarer Arne Olsen og fortsetter:

– Erfaring fra vindkraftverket på Hitra, som har Norges tetteste bestand av hjort, viser at viltet tilpasser seg anlegget i drift og vender seg til de tekniske de tekniske konstruksjonene over tid.

Erfaring fra vindkraftverket på Hitra viser at viltet tilpasser seg anlegget i drift og vender seg til de tekniske konstruksjonene over tid.

Seksjonssjef i NVE Arne Olsen svarer på kritikken som har fremkommet. Foto: Camilla Orten

Biologisk mangfold

– Ekteparet Hovden mener at det heller ikke har vært tatt tilstrekkelig hensyn til det biologiske mangfoldet man finner på Kvinesheia? De mener at man bør bruke minst to år på å kartlegge slike områder, men her virker det som om man kun har brukt noen dager. Kommentar?

I svaret henviser Olsen blant annet til konsesjonssaken om Kvinesheia Vindkraftverk, som ligger på NVEs nettsider.

– Dokumentene i saken, NVEs klageoversendelse til Olje- og Energidepartementet (av 4. desember 2012) og departementets klageavgjørelse (30. april 2015, side 4-13) viser at virkninger for naturmangfoldet av vindkraftverket er grundig vurdert, svarer seksjonssjefen.

Det var ekteparet Anne Britt og Svein Hovden som kom med sterk kritikk av rapporten. Foto: Bjørn Hoel

Sviktende premisser?

– NVE ba mai i år utbygger om å komme med flere og mer utfyllende opplysninger i forhold til MTA-plan og slike ting. Kan det være at dere har gitt konsesjoner, på sviktende premisser, til flere?

– I alle vindkraftkonsesjoner er det fastsatt vilkår om detaljplan, miljø, transport og anleggsplan (MTA). Siden det ofte går lang tid mellom søknaden med tilhørende konsekvensutredning og tidspunkt for investeringsbeslutning, skal derfor detaljplanen vise den endelige utbyggingsløsningen, antall, plassering og fysiske mål for turbinene med internveier og atkomstvei, svarer Olsen og legger til at:

– Dersom den endelige utbyggerløsningen er endret sammenlignet med konsesjonen for vindkraftverket, skal endrede virkninger for omgivelsene utredes og beskrives i detaljplanen. MTA-planen skal sikre at vindkraftverket bygges i henhold til konsesjonen med tilhørende vilkår. Det gjennomføres tilsyn i både anleggs- og driftsfasen.

I alle vindkraftkonsesjoner er det fastsatt vilkår om detaljplan, miljø, transport og anleggsplan (MTA).