Mandag morgen klokken 09.00 startet den over seks uker lange stengningen av den over 600 meter lange tunnelen over Fosselandsheia.

EU-direktiv

Frem til 1. juli skal mannskaper fra Veidekke som drifter og vedlikeholder E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord foreta omfattende oppgraderinger av sikkerheten i tunnelen. Bakgrunnen for dette er et EU-direktiv fra 2004, der tunneler over 500 meter skal utstyres med sikkerhetsutstyr for overvåkning, brann og mer.

Arbeidet i tunnelen fra 1982 skal pågå i ukedagene fra mandag klokken 09.00 til fredag klokken 12.00. Gjennom helgene skal trafikken flyte normalt.

Tunnelen vil bli åpent Kristi Himmelfartsdag, slik at trafikken slipper å kjøre den nærmere fem kilometer lange gamle Sørlandske hovedvei over Fosselandsheia.

Fra Feda til Handeland til høsten

Dersom arbeidet ikke er fullført innen sommerferien, skal arbeidet gjenopptas 15. august. Da starter også arbeidet med oppgradering av Fedaheiatunnelens østre del, samt den 1900 meter lange Teistedalstunnelen og i den over 3,2 kilometer lange Vatlandstunnelen.

Beregn god tid.

Dette fører igjen til at trafikken skal føres over gamle E39 over Øyesletta og Kvinesheia. Når denne omkjøringen starter fra midten av august må en beregne over 20 minutters lenger reisetid mellom Lyngdal og Flekkefjord. Denne omkjøringen skal etter planen vare frem til midten av desember.

Skulle entreprenørene ikke bli ferdig innen årsskiftet, vil det bli en ny runde på denne delen av E39 fra midten av mars og frem mot sommeren.

Halvtime lenger reisevei

For dem som ferdes over Fosselandsheia mandag, fløt trafikken bak følgebilene greit. Etter det Kvinesdal24 erfarte, var det ingen større hendelser som forhindret trafikken.

Det som kan bli utfordringen er å beregne tiden. Mandag var ventetiden mellom 25 og 30 minutter for dem som var lengst fremme i køen.