Ifølge daglig leder Dagfinn Røkenes i Allfarveg AS er håpet å være ferdig med oppgraderingen av tunnelene innen et og et halvt år, med oppstart våren 2019. Dette opplyser han til Fædrelandsvennen.
Allfarveg AS er totalansvarlig for OPS-prosjektet E39 Lyngdal-Flekkefjord, og har drift- og vedlikeholdsansvaret for den omlag 35 kilometer lage strekningen fra åpningen i 2006 til 2031. Da overtar Statens vegvesen.
Vil ikke utbedre tunnel
Tunnel ble fylt med røyk
Bedre sikkerhet
Den kommende oppgraderingen må til for at tunnelene skal oppfylle diverse sikkerhetskrav stilt av EU, eksempelvis innen ventilasjon, brannsikring, belysning og kameraovervåkning.
De fire tunnelene som Allfarveg skal arbeide i er Vatlandstunnelen, Teistedalstunnelen, Fedaheitunnelen og Fosselandstunnelen. Trafikanter må forberede seg på både lange omkjøringer og kolonnekjøring.
Også mellom Farsund og Lyngdal er det for tiden arbeid i tunnelene. Her blir det omkjøring via gamle fylkesvei 43 i to måneder mens teknisk utstyr skal oppgraderes for å gi bedre sikkerhet for trafikantene i tilfelle brann eller ulykke. I tillegg skal det gjøres forefallende vedlikeholdsarbeid.
Kronglete omkjøring
Ifølge Fædrelandsvennen er det den vestlige av tunnelene i KVinesdal, Fosselandstunnelen, som kommer til å skape mest utfordringer under arbeidet ettersom det her blir manuell dirigering og kolonnekjøring via den gamle, svingete veien mellom Feda og Fosselandsheia.
– Vi må prøve å unngå denne omkjøringsveien både når sommertrafikken er som størst og når det er vinterføre. Det kan også bli nødvendig å rette ut enkelte svinger på omkjøringsveien, sier Røkenes til Fædreladsvennen.
Tett forbi skoler
Trafikken blir blant annet ledet via Kvinesdal sentrum mens arbeidene pågår, blant annet tett forbi flere skoler.
– Av hensyn til alle trafikantene forutsetter jeg at en prøver å få til en så kort anleggsperiode som overhode mulig, og at ambulanser og andre nødetater sikres god framkommelighet, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug til avisen.