Nå har klubben blitt en realitet og teller om lag 25 medlemmer.

– Behovet for en egen kodeklubb ble aktualisert etter at vi begynte å lage en robot, som har fått navnet «Covie». Det er veldig gøy for meg å se den gnisten som har blitt tent hos mange elever etter at vi begynte å lage roboten. Den er ikke helt ferdig ennå, det er jo nærmest et evighetsprosjekt, sier den alltid engasjerte naturfaglæreren Per Olav Verås.

Per Olav Verås går opp nye veier. Nå har han vært med å starte kodeklubb i Kvinesdal. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Kidsakoder

I sin søknad til Herdis Moldøen, som er leder for den landsomfattende virksomheten «Lær Kidsa Koding» og nettstedet «kidsakoder.no», forteller Verås at han, sammen med Coverks Academy, søker om å starte en ny kodeklubb.

– Siden etableringen i 2016 har hovedsamarbeidspartner Coverks blitt den arenaen vi ønsket den skulle bli. Nå jobbes det med videreutvikling med en ny kodeklubb. Dagens Coverks er et arbeidsfellesskap i åpent kontorlandskap med fokus på å være en «hub» ( nettverk), for studenter og næringsliv i bransjen mellom Stavanger og Kristiansand. Parallelt jobbes det også med Coverks Academy, som er et prosjekt i krysning mellom arbeidsfellesskap, skaperverksted og undervisningssektor i kommunen, skriver Verås.

Siden etableringen i 2016 har Coverks blitt den arenaen vi ønsket den skulle bli.

Han påpeker samtidig at koding er nyttig kunnskap for fremtiden. Når det gjelder Lær Kidsa Koding så er det en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. Organisasjonen ønsker å hjelpe de unge til å ikke bare bli brukere, men også skapere, med teknologien som verktøy.

Roboten Covie i farger. Foto: Privat
Covie heter roboten som kan være helt ferdig bygget innen to måneder. Foto: Privat

Rekruttering

I tillegg til å øke den allmenne forståelsen av informasjonsteknologi, ønsker vi å bidra til rekrutteringen til IT-yrkene og realfagene. En viktig del av vår virksomhet er å arbeide for at alle unge i skolealder får mulighet til å lære programmering og bli kjent med informatikk som fag, står det å lese på nettsiden deres, kidsakoder.no

Det er for øvrig Verås selv som er motoren i prosjektene i Kvinesdal, og som primært er rettet mot ungdommene. Naturfaglærer Verås har også ansvaret for valgfaget «Forskning i praksis» på Kvinesdal ungdomsskole.

–Jeg håper jeg kan være med å skape inspirasjon innenfor dette feltet, som er så utrolig spennende Vi er også tidlig ute i Lister-regionen med å kunne tilby dette i Kvinesdal. Vi har mange spennende medlemmer, bedrifter og studenter med høyt faglig nivå. Det er en læringsarena for alle typer mennesker, i samarbeid med kompetansemiljø, offentlige skoler og privat næringsliv. Her er skaperverksted med kurs, workshops, lavterskeltilbud og veiledning for å skape prosjekter på idéstadie, forklarer Per Olav Verås.

– Oppdatert

En av dem som synes koding både er gøy og interessant er 14 år gamle Ivar Gyland.

– Å ha en kodeklubb i Kvinesdal er viktig, fordi det er en nyttig kunnskap for fremtiden. Med all denne teknologien som finnes, så må vi holde oss oppdaterte og lære om strukturen til virtuelle ting, i tillegg til fysiske ting. Her i Kvinesdal lager vi en robot. Denne roboten må programmeres og derfor må vi lære å kode, sier Gyland.

Å ha en kodeklubb i Kvinesdal er viktig, fordi det er en nyttig kunnskap for fremtiden.

Per Olav Verås opplyser at alt de driver med i denne forbindelse er gratis.