Spillprogrammering er noe som opptar 13-åringens interesse. Når Kvinesdal24 besøker ham hjemme på Feda, har han akkurat begynt å flytte pc og utstyr inn på et eget kontor.

– Jeg har alltid likt spill og tenkte at det ville være gøy å prøve å lage mitt eget. Jeg hadde lyst til å være en del av det, forteller Simon Lund.

Jeg har alltid likt spill og tenkte at det ville være gøy å prøve å lage mitt eget.

Selvopplært

Nå har han holdt på med hobbyen i anslagsvis overkanten av ett år. Alt han har lært, kommer stort sett fra videosnutter på nettet.

– Jeg kom plutselig over noen videoer på YouTube om hvordan man laget spill i ulike programmer. Da så jeg at det ikke var så vanskelig som jeg hadde trodd før.

På skrivebordet har han tre skjermer hvor han har god oversikt over de ulike programmene. Stort sett bruker han blant annet Unity, som man ifølge Lund kaller en «engine» - altså en motor.

Pappa Frank Lund forteller at programmeringen som sønnen Simon Lund (13) driver på med nå, er på et mer komplisert nivå enn da han selv vokste opp. Foto: Malene Sørensen Lundberg

– Her kan man sette inn modellene og koble ting sammen, og på slutten trykker jeg på en knapp for at den skal lage spillet. Men så har jeg et annet program for å skrive koden, og et program for å lage modellene. Disse kobler jeg sammen, forklarer han.

– Er det enkelt å lære seg?

– Det kan være litt vanskelig å lære seg, men når man bare kommer inn i det er det lettere. Man må bare komme seg over den første delen, og så blir det lettere å lage det.

Man må bare komme seg over den første delen, og så blir det lettere å lage det.

– Hvilke spill er det du liker å lage?

– Jeg liker forskjellige type spill, egentlig. Det er alt fra strategi, action til bare tidsfordriv. For eksempel er dette det første spillet jeg laget, og det er så enkelt som at man skal kjøre forbi noen hindre, viser 13-åringen.

På denne skjermen skriver Simon Lund inn kodene til spillene han utvikler. Foto: Malene Sørensen Lundberg
Her ser man modelleringsprogrammet. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Tidskrevende

Og selv om konseptet er enkelt nok, var det slettes ingen kort prosess da han programmerte det første spillet.

– Det tok meg rundt ei helg å lage. Jeg brukte mesteparten av dagen på å lage dette spillet, forteller han.

– Kjenner du til andre her i Kvinesdal som driver på med spillutvikling slik du gjør?

– Ikke så mange i min aldersgruppe, men sånn som Per (Olav Verås, lærer og prosjektansvarlig i Coverks Academy, journ.anm) har holdt på med dette. Og på Coverks er det en del som holder på med spillprogrammering.

Coverks Academy jobber for tiden med å få gjennom et prosjekt hvor koding og programmering innføres i skoleplanen hos skolene i Kvinesdal. Det kan du lese mer om ved å følge denne linken. Det er noe Lund synes er flott.

– Det er noe alle burde lære. Vi har jo data over alt, så koding er noe man egentlig bør kunne, sier han.

Vi har jo data over alt, så koding er noe man egentlig bør kunne.

Lund håper å etter hvert kunne leve av å lage spill på profesjonelt nivå. Han har blant annet lest seg opp på det britiske videospill-kompaniet Rare som har praksisplasser. Det er noe han kunne tenke seg når den tid kommer.

Pappa Frank Lund forteller at programmeringen som sønnen Simon Lund (13) driver på med nå, er på et mer komplisert nivå enn da han selv vokste opp. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Mer komplisert

Simons far, Frank Lund, har selv teknisk bakgrunn og ingeniørutdannelse. Men han påpeker at de programmeringene sønnen jobber med i dag, er noe helt annet enn han selv vokste opp med.

– Jeg har sett på kodene hans, men det er så mange generasjoner i forskjell at det han gjør måtte jeg satt meg inn i. Men jeg kjenner prinsippene, så vi har snakket litt om det. Men han har tid og er grundig, så han går i dybden på det.