Utfordringene stod nærmest i kø for mekanikerne i Egeland Motorsport men denne helgen viste de sannhet i flere motivasjonsordtak.

Etter å ha solgt Escorten leide Egeland en Mazda RX7 til finaleløpet på Gardermoen. Teamet var spente som aldri før, for de visste alle hva bilen var god for.

Trå start

Sesongavslutningen begynte likevel trått for teamet til Egeland, da girkassa havarerte etter første trening. Motiverte mekanikere gikk «all in» og den nyreparete girkassa var ferdig montert like før start i første omgang. Så glapp Egeland clutchen og ble straffet for tyvstart med to runder i alternativsporet. Dette resulterte i en tolvte beste tid. Vel tilbake i depot oppdaget teamet at den ene av de to vannpumpene hadde sprukket. De trosser nederlaget og fikk omsider bilen i orden.

Egeland kjørte så inn til en tredje beste tid. Men det var i tredje omgang at han virkelig kjørte. Egeland har andresporet i siste heatet.

– Han tok starten nok en gang, og til tross for at han har lite erfaring med både banen og bilen så kjørte han fortest av alle i klassen og innkasserte med det sesongens første bestetid, rapporterer pressetalskvinne, Anne Beth Mål Arntzen i Egeland Motorsport.

Sigurd Erik Egeland i RX7’en som han leide av kameraten Preben Myklebust. Foto: Anne Beth Mål Arntzen

A-finalen

Søndagen startet dermed med førstespor og Egeland kjørte inn til en andretid.

– Det er en første gang for alt og i siste NM-runden slo altså Egeland til med en direkte kvalifisering til A-finalen. Selv med tredjespor i A-finalen, suste den røde RX7’en av gårde i starten! Han holdt ledelsen inntil alternativsporet skulle kjøres. Da suste Ben-Phillip Gundersen forbi, beretter Mål Arntzen.

Egeland avsluttet finaleløpet med en andreplass samt en femteplass totalt i norgesmesterskapet, supernasjonal klasse 2.

Teamet «Egeland Motorsport» med sjåfør Sigurd Erik Egeland i midten foran. Foto: Rune Johannesen

Takker teamet

Men helgen hadde tatt en helt annen vending hvis det ikke hadde vært for teamet og Ernst Atle Larsen, som stod på som best de kunne da det virkelig gjaldt.

– Jeg må få takke team og sponsorer for alt de gir av seg selv, uttaler Egeland i en pressemelding på teamets facebookside.

Han avslører samtidig at det er inngått en avtale på en liknende Mazda RX7 og at det blir en ny sesong – med mål om medalje – så langt sponsorene er med på laget.