– Dette ser vi frem til. Det har tatt sin tid, men nå begynner vi å se avslutningen på byggeperioden og omkjøringen, sier Kjell Gunnar Lohne.

Det har tatt sin tid, men nå begynner vi å se avslutningen på byggeperioden og omkjøringen.

Tatt av flom

Som nærmeste nabo til broen som har vært livsnerven for livet på Feda, har han i likhet med mange andre som ville krysse elva det siste året måtte ta en lang omvei. Helt siden ekstremværet «Synne» i november 2015, som førte til at elva gikk langt over sine bredder og påførte den gamle broen og en rekke bygg store skader, har passering av elva vært et problem.

Den gamle broen, som var bygd på fundamenter fra den opprinnelige broen som ble reist på samme stedet for rundt 120 år siden, måtte rives ettersom fundamentene ble ødelagt under «Synne». Få uker etter at broen ble revet ble en midlertidig bro med veibredde 4,5 meter montert i området.

Kjell Gunnar Lohne er nærmeste nabo til den nye broen over Fedaelva. Han gleder seg nå til å kunne krysse elva og slippe å kjøre omkjøringsveien. Foto: Torrey Enoksen

Trafikk mot helgen

Planleggerne hos Statens vegvesen lovet kort tid etter at den midlertidige broen var på plass, at det måtte bygges en ny, permanent bro.

Det fysiske arbeidet på den nye broen startet høsten 2018. Det er en moderne betongbro med en seilingshøyde på oppimot fire meter som er blitt bygget på det samme stedet som den gamle broen sto. Hovedspennet på broen er 25 meter. Veibanen er delt i én bane for motoriserte kjøretøy og en gang- og sykkelsti.

– Vi holder på med å legge asfalten, og er i samtaler med entreprenøren om når vi kan sette på trafikken. Det kan skje alt på fredag. Den formelle åpningen av broen vil ikke skje før ut i oktober, sier byggeleder i Statens vegvesen, Magne Tveiten.

Vi holder på med å legge asfalten, og er i samtaler med entreprenøren om når vi kan sette på trafikken.

Den nye broen over Fedaelva er blitt et flott byggverk. Foto: Torrey Enoksen

En måned forsinket

Broen skulle egentlig stått ferdig til 1. september i år, men Vest-Agder fylkeskommune og vegvesenet ble enige med entreprenøren om at broen måtte ferdigstilles innen 1. oktober etter at de valgte en litt annerledes byggemetode.

– Det ble en forskyvning på ferdigstillelse, men det har entreprenøren tatt veldig bra inn. Det har blitt en kjempefin bro, mener Tveiten.

Slipper omkjøringen

Lohne er enig med Tveiten om at broen er blitt fin. Han stusser likevel over at veibanen er så smal at det ikke er plass til møtende trafikk på broen.

– Det er blitt ei veldig fin bru når du ser den fra elva og når du går over den. Vi er likevel litt overrasket over hvorfor gang- og sykkelstien er så brei i forhold til veibanen. Det er bare plass til en bil om gangen, og den som kommer i motsatt kjørebane må vente. Heldigvis har de laget møteplasser på begge sider av broen, sier Lohne, som har tatt på seg vernehjelmen.

Det er bare plass til en bil om gangen, og den som kommer i motsatt kjørebane må vente.

– Det aller viktigste nå er at det skal bli greit å krysse elven med bilen, og slippe omkjøringsveien vi har hatt det siste året. Det er det veldig mange som ser fram til, sier Lohne og smiler fornøyd.