I alt har 23 studenter, som tar emnet TFL 116-GründerLAB for reiselivet, deltatt. Studentene har jobbet med destinasjonsutvikling av Knaben og på utvikling av konkrete opplevelser, produkter og attraksjoner, i nyutviklet eller videreutviklet form.

– Jeg har vært i dialog med UiA over tid med tanke på mulige samskapingsprosjekter. Jeg ønsker at vi skal trekke studenter til oss av flere grunner. For studentene betyr dette at de får prøvd seg i teori opp mot praksis. I dette prosjektet håper jeg også at studentene sitter igjen med gode minner og kunnskap om Kvinesdal og Knaben. De vil være gode ambassadører for oss. For vår del handler det om å få gode innspill i en viktig fase av prosjektet, hvor unge og nye øyner kan gi oss viktig inspirasjon, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug i en pressemelding.

Et av de mest spenstige forslagene er å gjøre leirskolen om til folkehøyskole. Et annet nytenkende forslag var å ta i bruk hologram for å formidle gruvehistorien.

– Bekreftelser og nye tanker

Ifølge presseskrivet har studentene vært på to besøk på Knaben med overnatting. I tillegg har lokale ressurser fra kommunen bidratt i et samspill for å gi dem tilstrekkelig bakgrunnskunnskap for sitt arbeid. Etter besøkene på Knaben har de jobbet i grupper frem til sluttpresentasjonen som ble holdt på mandag. Her deltok prosjektleder for Destinasjon Knaben, Ann Helen Erichsen, Jan Rob, rektor ved Knaben Leirskole, Kristine Knaben, grunneier og ordfører Per Sverre Kvinlaug.

– Alle seks bidragene vi fikk presentert inneholdt i sum både bekreftelser og helt nye tanker som kan bidra til utvikling av Knaben som reisemål. Et av de mest spenstige forslagene er å gjøre leirskolen om til folkehøyskole. Et annet nytenkende forslag var å ta i bruk hologram for å formidle gruvehistorien. Andre forslag gikk på opplevelser og aktiviteter, som for eksempel Knaben klatrepark, zip-line fra heistårnet til sanden, downhill cyckling/carting og små hytter. Noen av studentene hadde jobbet med pakketering av en rundløype hvor også besøksgruven inngår, forteller Erichsen og Kvinlaug.

Vi er imponert over den kunnskapen og grundigheten vi fikk se under presentasjonene på tirsdag

– Imponert over kunnskapen

Nå skal studentenes innspill tas inn i prosjektstyret for Knaben, og de vil nå vurdere ideene og forslagene de har fått i deres videre arbeid.

– Vi vil nå vurdere disse ideene og forslagene i vårt videre arbeid. Vi er imponert over den kunnskapen og grundigheten vi fikk se under presentasjonene på mandag. Det var spenstige planer, men også realiserbare. De har brukt ekstern fagkompetanse og gjort egne undersøkelser for å underbygge sine case, legger Erichsen og Kvinlaug til.