Sier Runar Nilsen som representerer Frp i kommunestyret i Kvinesdal. Uttalelsen kommer etter flere hendelser langs omkjøringveien gjennom Kvinesdal, på grunn av tunneloppgraderinger langs E39. Senest søndag kveld var flere biler involvert i en ulykke på Øyesletta, og igjen oppsto det lange køer.

– Det er et under at liv ikke har gått tapt i løpet av tiden som tunellene har vært stengt, sier han.

Lange køer gjennom Kvinesdal søndag. Foto: Privat

– Nødetater bekrefter

Nilsen forteller at han har fått meldinger fra ambulansefolk og politi som bekrefter inntrykket.

– De ønsker ikke selv å gå ut med dette offentlig, men noen har sagt til meg at det ikke er tegn til folk eller maskiner når nødetatene må kjøre med blålys over strekningen, på kvelds- og nattestid. Totalt galskap og ren skjær idioti å tillate dette våset, tordner Nilsen.

Han understreker at tunnelarbeidet kunne vært gjort mye kjappere, om man eksempelvis hadde arbeidet 24/7.

– Dette kunne vært gjort i løpet av noen uker, om tilstrekkelig mange hadde jobbet med i prosjektet. For eksempel så har Norge vært nedstengt mer eller mindre i to og en halv måned, og tallet på permitterte og arbeidsledige er over 400.000. Hvorfor kunne det ikke vært satt på 300–400 mann for å bli ferdig? Men sånn tenker vi ikke her på berget, sier han.

Dette kunne vært gjort i løpet av noen uker

Flaskehals

En av flaskehalsene mener han er lyskrysset på Lunden, hvor østgående trafikk fra Flekkefjord får rødt lys fra trafikk som kommer fra Kvinesdal sentrum i retning Flekkefjord.

– Det krysset skapte mye krøll søndag. Det må da kunne gå an å justere dette slik at den østgående trafikken fra Rogaland kan kjøre uhindret, og ikke må stoppe på rødt, fordi det kommer en bil fra Kvinesdal? spør han.

Nilsen påpeker at tunellen skal stå ferdig i midten av juni. Han er ikke imponert over det han har sett etter den forrige arbeidsperioden.

– De lysene som ble montert blender jo bilistene. De er satt altfor lavt. Her skulle norske myndigheter satt ned foten i forhold til EU, sier han.

Åpne etter 15.00?

Han føyer til at han ikke er imot at sikkerheten styrkes i tunnelen.

– Men det må da kunne gjøres litt mer effektivt. Dette går virkelig ikke an, sier han og fortsetter:

– I det minste kunne helgetrafikk gått over nyveien, og gjerne etter kl 15.00, fram til 07.00. Her må noen på banen! Hvem sjekker om det faktisk fysisk jobbes på strekningen, og hvem har godkjent en sånn tidsplan på vedlikeholdsprosjektet? I 2020 går det ikke an å gi anbudet til noen som ignorer effektiv framdrift så til de grader, om de er aldri så billige, sier han.

Men det må da kunne gjøres litt mer effektivt