– Vi skal i møte med Statens vegvesen denne uken om hvordan vi ligger an i prosjektet, men jeg kan si nå at vi ikke regner med å klare å åpne tunnelene før 15. juni. Vi er i sluttfasen med monteringen av utstyret som skal inn i de tre tunnelene. Alle systemene skal programmeres, testes og ikke minst kjøres i gang. Jeg skjønner hvorfor folk brøler opp og ønsker å kjøre E39, men når sikkerhetssystemene ikke er oppe og fungerer, tillates det ikke at trafikken settes på veien. Da er det sikrere å kjøre den gamle veien over Kvinesheia, sier daglig leder i Allfarveg AS, Dagfinn Røkenes.

Jeg skjønner hvorfor folk brøler opp og ønsker å kjøre E39, men når sikkerhetssystemene ikke er oppe og fungerer, tillates det ikke at trafikken settes på veien. Da er det sikrere å kjøre den gamle veien over Kvinesheia

I helgen medvirket lyskrysset ved Liknes til kødannelser gjennom Kvinesdal. Det er ventet stor trafikk på E39 også denne helgen i forbindelse med pinsen. Foto: Torrey Enoksen

Sikkerhetsystemer

I snart tre måneder har E39 Allfarveg sammen med sine underleverandører og Statens vegvesen jobbet med oppgradering av sikkerhetssystemene på strekningen Handeland og Feda. Bakgrunnen for oppgraderingen av tunnelene er et direktiv fra EU om sikkerhet i tunneler som er 500 meter eller lengre.

Dette er andre gangen det siste åre at Fedahei- , Teistedal- og Vatlandstunnelene har vært stengt for all trafikk som følge av oppgradering av sikkerhetssystemene. Arbeidet startet i midten av august i fjor og holdt på til midten av desember i fjor.

Våren og sommeren 2019 utførte entreprenørene installasjon av systemene i Fosselandsheia. Dette førte til at trafikken ble ledet i kolonne om gamleveien.

Oppgraderingene av de fire tunnelene har en samlet kostnad på 145 millioner kroner.

Helgen vi har lagt bak oss var det veldig mye trafikk, og det samme kommer til å skje nå til helgen. Vi må be folk om å smøre seg med tålmodighet

Må gjennomføres

Siden 1. mars i år har entreprenørene jobbet med installering og utprøving av systemer. Samtidig ble trafikken sluppet ut på gamleveien gjennom Kvinesdal og Kvinesheia.

Da regjeringen som følge av koronaepedemien besluttet å stenge mesteparten av landet 12. mars i år, tok Listersamarbeidet kontakt med samferdselsdepartementet om det var mulig å få gjenåpnet veien etter som det interkommunale smittelegevakten ble lagt til Alcoa-hallen.

Dette sa samferdselministeren nei til med begrunnelse i at prosjektet måtte gjennomføres.

Krass kritikk

Forrige helg var den første store langhelgen etter at noen av restriksjonene for å forhindre spredning av koronaviruset sluppet opp. Dette resulterte onsdag i svært stor trafikk på Øyesletta og over Kvinesheia av turister fra Rogaland som skulle på hytta på Sørlandet.

Fremskrittspartiets Runar Nilsen er opprørt over at trafikken fortsatt går på den gamle europaveien.

«Det nærmer seg en skandale, at man påfører bilister og innbyggere dette TULLET - all den tid det ikke er en eneste maskin eller utstyr i noen av tunellene», skriver Nilsen på sin Facebook-profil.

Tester anlegget

Røknes innrømmer overfor Lister24 at selskapet som har ansvaret for drift og vedlikehold av E39-strekningen, burde vært flinkere til å informere publikum hvorfor trafikken ikke kan slippes gjennom tunnelene under anleggsperioden.

– Kritikken får andre svare for. Det som er klart er at det foregår veldig mye programmering og prøving av de ulike systemene i anlegget. Dette foregår på ulike tider av døgnet. Det er veldig mye mer folk som jobber på anlegget enn en skulle tro. Helgen vi har lagt bak oss var det veldig mye trafikk, og det samme kommer til å skje nå til helgen. Vi må be folk om å smøre seg med tålmodighet, mener Røkenes.

Arbeidet med å oppgradere Teistedalstunnelen vil foregå fram til 15. juni. Foto: Tom Arild Støle