Dét er budskapet til varehandelkonsulent i Agder, Roy Michaelsen. Tirsdag kveld møtte han representanter fra noen av de nærmere 60 medlemmene av Handelshuset Kvinesdal for å fortelle dem litt om den lokale ståa innen handel.

For med svært pressede marginer og mange av de store, nasjonale kjedene som sliter, må kvindølene satse det de er best på; opplevelser og service.

– Oppmerksomhet

– Kvinesdal er i en unik posisjon fordi de har med seg kommunen til å skape aktiviteter og opplevelser. Da må næringen følge opp med det de kan best, og det er service. De må gi kunden oppmerksomhet. Det er det handelsstanden i Kvinesdal vinner på i den tøffe konkurransen som er i dag, sa Michaelsen.

- Dersom vi ser på handelen i Lister, er det ingen tvil om at Lyngdal er den store motoren. De hadde en vekst på 55 millioner kroner første halvår 2019. Lyngdølene har vært flinke til å trekke til seg butikker, og skape opplevelser for kundene, legger han til.

Kvinesdal er i en unik posisjon fordi de har med seg kommunen til å skape aktiviteter og opplevelser. Da må næringen følge opp med det de kan best, og det er service

Nærmere 20 personer var samlet i Kvinesdal sparebanks lokaler tirsdag kveld. Foto: Torrey Enoksen

Trusselbilde

Varehandelkonsulenten ga de som var til stede et lite oppløftende bilde av hvordan handelen her til lands har utviklet seg. Flere av de store, nasjonale kjedene kan etter fjoråret vise til negative tall. Konkursen i Gresvik-kjeden i sist uke, mener han bare er begynnelsen på det som kan bli et ras. Årsaken mener han er at kjedene sitter med alt for store varelagre.

Mindre selvstendige butikker mener han er i en bedre situasjon, men økt netthandel er den store trusselen. Han viser til at 70 prosent av kleshandelen hos kvinner i USA skjer via nettet. Dette mener han også vil ramme norske virksomheter enda sterkere det kommende året.

Varehandelkonsulent Roy Michaelsen mener det må satses på opplevelser og service. Foto: Torrey Enoksen

Mindre vekstmulighet

– Vi har et fenomen over hele landet der varehandelen sliter. Vi har en prisstigning som i 2019 var på 1,5 prosent. I dagligvaren var den for første gang på minus 0,4 prosent. Da er det vanskelig å få til vekst, sier Michaelsen til avisen.

- Alle har basert seg på at det skal være vekst hvert år. Vi har en trend i hele samfunnet om at vi skal være mer miljøbeviste, bærekraftige, hive mindre mat, bruke klærne lenger og kjøpe brukt. Mye er bra, men for handelen er det ikke noe vekstmulighet. Nå må en «spise» av hverandre for å få til vekst. Det betyr mindre salg og pressede priser. Det som skjer er at lønnsomheten går ned, sier Michaelsen.

Satser på Knaben

Et av tiltakene som skal sette Kvinesdal enda mer på kartet, er satsing på helårsturisme på Knaben. Kvinesdal kommune ønsker at den gamle gruvebyen skal bli et trekkplaster som også får internasjonal oppmerksomhet. I løpet av året skal både gruvebygget og tårnet pusses opp.

– Spørsmålet er hva Knaben kan gjøre for Kvinesdal og Kvinesdal kan gjøre for Knaben. Tingene henger sammen, sa prosjektleder Ann-Helen Erichsen.

Spørsmålet er hva Knaben kan gjøre for Kvinesdal og Kvinesdal kan gjøre for Knaben

Skape mer engasjement

Daglig leder av Handelshuset i Kvinesdal, Åse Versland, mener handelen i Kvinesdal er i en posisjon som skaper vekst.

– Ser en isolert på varehandel, hadde vi første halvår i 2019 en økning i omsetningen på 2,5 millioner kroner. Vi mistet riktignok en bilforretning med verksted som hadde tilført oss 30 millioner kroner, men de som driver forretning viser at de klarer seg bra. Det gjelder bare at kundene må bli sett og få en positiv opplevelse. Derfor er det viktig at det skapes aktiviteter som trekker folk til sentrum og der det skjer, mener Versland.

Det gjelder bare at kundene må bli sett og få en positiv opplevelse