Det fremgår av beregninger som er utført av Statens vegvesen og Norconsult, ifølge avisen Agder.

25 minutter ekstra

Beregningene tar utgangspunkt i at de veifarende på E 39 bruker 25 minutter ekstra på omkjøringen via Liknes, som følge av at den vanlige E 39 er stengt mellom Handeland og Feda.

Som samfunnskostnader har man beregnet verdien av den ekstra reisetiden.

19. august ble den ordinære europaveien stengt, fordi Vatlandstunnelen, Teistedalstunnelen og Fedaheitunnelen skal oppgraderes. Planen er at E 39 skal åpne for normal trafikk igjen 15. desember, før veien igjen blir stengt til våren, fra 1. mars og fram til gjenstående arbeider er utført.

10.200 personer i døgnet

I beregningene til veivesenet og Norconsult pekes det på at det i gjennomsnitt kjører 6.000 kjøretøy på E 39. I snitt anslår man at det er 1,7 personer i hvert kjøretøy, noe som igjen betyr at 10.200 personer hver dag bruker omkjøringsveien på Kvinesheia.

Veivesenet og Norconsult har estimert hvor mange som ferdes langs veien til og fra jobb, hvor mye som er fritidsreiser, godstrafikk og tjenestereiser. De bruker også ulike satser på de ulike reisene.

Den gjennomsnittlige verdien av omkjøringstiden per person er beregnet å være 137,50 kroner. Når man så ganger dette med 10.000 personer, får man 1,375 millioner kroner.

Hvis man deretter ganger det med minst 120 døgn, som er den perioden omkjøringen varer, kommer man opp i 165 millioner kroner.

Det tar om lag 25 minutter mer tid å kjøre omkjøringsveien enn den ordinære E 39. Foto: Julie Johansen

Reagerer

Avisen Agder har pratet med stortingsrepresentant Gisle Meininger Saudland (Frp), som mener man burde ha søkt om utvidet arbeidstid og nattarbeid for å få ferdigstilt E 39 raskere.

Veivesenet har tidligere uttalt at de ikke har ønsket å utfordre Arbeidsmiljølovens paragrafer om at nattarbeid i utgangspunktet skal unngås, så lenge det finnes en godkjent omkjøringsvei.

Dette reagerer Meininger Saudland på.

– Vi kan ikke ha så rigide arbeidsforhold i Norge at man ikke kan jobbe natt når en europavei skal utbedres, sier han til avisen.

Vi kan ikke ha så rigide arbeidsforhold i Norge at man ikke kan jobbe natt når en europavei skal utbedres.