Statsforvalterens inngripen er en positiv vending i en for øvrig trist sak. At Statsforvalteren i Agder stanser riving til klagene er ferdig behandlet, setter nå et rivingsivrig kommunestyreflertall i en situasjon hvor det heldigvis blir tid til å tenke seg om og behandle saken på en grundig og god måte.

Vi har en av landets minste bykjerner. Det betyr at alle inngrep har store konsekvenser. Vi har en bebyggelse som vernemyndighetene anser som unik, og som de fleste innbyggerne er stolte av.

Plutselig kommer et gammelt, staselig og stort hus til salgs. Flere var interessert i å kjøpe det for å sette det litt slitne huset i stand, men kommunen overbød alle for å rive det og bygge parkeringsplasser. Klima- og miljødepartementet skriver treffende i «Godt bymiljø og bærekraftige byer» (2021): En god forvaltning av eksisterende bygningsmasse med skånsom oppgradering i stedet for riving kan gi lavere klimagassutslipp og attraktive byrom med særpreg og identitet.

Det er mulig at det trengs flere parkeringsplasser i byen, men hvorfor må de på død og liv ligge i Storgaten? Moderne byplanlegging baseres på at trafikk og parkering bør ut av bysentrum (jf. f.eks. «Moderne byer» - et samarbeidprosjekt mellom staten og 13 kommuner).

Kommuneledelsen forteller absolutt ingenting om hva de vil bygge og hva det vil koste kommunens innbyggere. Da blir det kanskje en mulig antakelse å tro at kommunen vil vente med å legge frem en reguleringsplan for området til etter at huset er revet. Det er trolig mye lettere å få gjennom en slik reguleringsplan når det er et «krater» der - sammenlignet med en plan hvor det inngår å rive et hus som alle vernemyndigheter ønsker restaurert og bevart.

Når det gjelder bevaring, så vet kommunen godt at både private interesser og Fortidsminneforeningen/Uni-stiftelsen kan være interessert i å kjøpe og restaurere huset. Derfor vil ikke bevaring og restaurering nødvendigvis bli et kostnadssluk for kommunen.

Med hensyn til parkering, er behovet ikke basert på fakta, men på subjektiv og anekdotisk synsing. Behovet er ikke analysert skikkelig. Når det foreligger et tilbud om en midlertidig, men nærmest kostnadsfri parkeringsplass ved Amfi for om lag 50 biler, er det forunderlig at kommunen ikke vurderer dette. Dette ville gitt kommunen god tid til å finne en vellykket permanent løsning hvor også kostnadssiden blir belyst for offentligheten. Arbeidet med en slik løsning kunne - og burde, da gått inn i et arbeid med helhetlig plan for bykjernen.

Hvis man likevel kommer til at den beste plasseringen for en parkeringsløsning er ved Storgaten, går det godt an å oppfylle alle ønsker - bevare huset, bygge p-hus på parkeringsplassen ved Sparebanken Sør og under parken - samt å utvide parken på lokket over parkeringshuset, der det var park før i tiden. Men problemet med alle Storgaten/parken-løsninger er kostnadene. Det blir dyrt - trolig så dyrt at det vil fremtvinge parkeringsavgift. En slik avgift vil måtte innføres over hele bykjernen fordi ellers vil ingen bruke et nytt parkeringshus med avgift. Å innføre en slik avgift for hele bykjernen vil forverre den næringsmessige konkurransesituasjonen i forhold til Vanse og Lyngdal som har gratis parkering. Hvis næringslivet i bykjernen skulle rammes av ytterligere forverrede konkurransevilkår, er det fare for tiltagende forslumming av bykjernen. At kostnadssiden ikke er belyst av kommunen er merkelig i en sak hvor man ser ut til å ha valgt det som fortoner seg som det kanskje dyreste alternativet. I de siste politiske møtene i kommunestyre og i utvalg for teknisk - hvor saken var til behandling, ble ikke kostnadene nevnt med et ord.

I år øker de kommunale avgiftene i Farsund med utrolige 35 % - himmelhøyt over den generelle inflasjonen. I en slik situasjon er det vanskelig å forstå at kostnadssiden overhodet ikke er et tema i saken. Hvor mye mer må innbyggernes samlede avgifter og gebyrer økes for å finansiere et parkeringsanlegg i Storgaten?

Vi i Fortidsminneforeningen, Farsund lokallag, håper at Statsforvalterens beslutning gjør at hele saken nå kan belyses og drøftes på en ny og grundig måte - og i en helhetlig planprosess for Farsunds bysentrum.

Med hilsen

Geir Heitmann

for Fortidsminneforeningen, Farsund lokallag