Avisens mening

Kraftig snøfall har ført til strømbrudd flere steder på Sørlandet. Blant de mange som ble rammet i helgen var Sonja (70) og Toralf Stegemoen (76). De bor på Stegemoen i Kvinesdal, og har i likhet med naboen sin vært uten strøm siden lørdag morgen. I skrivende stund, rundt klokken 16 tirsdag, hadde de fortsatt ikke fått strømmen tilbake. At snøen av og til skaper trøbbel for strømforsyningen, må man regne med. Men at eldre mennesker skal måtte vente i over fire døgn før de får strømmen tilbake, er uholdbart. Ekstra ille er det når Agder Energi ikke klarer å svare på telefonanrop fra abonnenter som sitter hjemme og fryser.

EKTEPARET fra Kvinesdal var ikke de eneste som mistet strømmen i helgen. Over 15.000 sørlendinger var på det meste rammet. De fleste fikk strømmen igjen i løpet av noen få timer. Men i går ettermiddag førte mildvær og regn til at 1500 nye kunder plutselig var uten elektrisitet. Agder Energi har de siste dagene hatt over 100 montører i sving med å rydde. Tung snø fører til at trær og grener blir tunge og bøyer seg over linjene. Når været blir mildere, blir trærne gjerne enda tyngre. I verste fall knekker de og forårsaker strømbrudd.

DE FLESTE forstår at elektrisitetsselskapene ikke styrer været. Dessuten har antallet store snøfall på Sørlandet økt markant de siste årene, samtidig som barskogen tåler mindre enn før. Det skaper ekstreme vanskeligheter for Agder Energi og de andre aktørene i bransjen. Men når slike dager inntreffer, er det viktig å være tilgjengelige for kundene på telefon. At et eldre ektepar fra Stegemoen i Kvinesdal som er uten strøm på femte døgnet ikke får svar når de kontakter Agder Energi, er ikke bare dårlig kundebehandling. Det er en direkte uforsvarlig måte å behandle eldre mennesker på.

HUSSTANDENE i Sør-Norge er på vedfyringstoppen. Men fortsatt har nesten 60 prosent strøm som sin hovedkilde for oppvarming, ifølge en undersøkelse fra InFact. Enten fordi de baserer seg på elektriske ovner eller fordi de har installert varmepumpe. Det betyr at mange vil fryse når strømmen går og blir borte i mange dager midt på vinteren. I slike tilfeller er det viktig at Agder Energi prioriterer sine eldre kunder, både når det gjelder reparasjon og informasjon.