Ifølge Statens Havarikommisjon var det kun en av fem brannmenn som brukte bilbelte under utrykning, i forbindelse med brannbilulykken i Kvinesdal i sommer. Kommisjonen påpeker at det fortsatt en del som gjenstår før de er klar med en endelig rapport om utforkjøringsulykken på fylkesvei 465, ved Omland i Kvinesdal 14. juli. Da omkom som kjent brannmannen Frank Oddvar «Franki» Thoresen.

– Det eneste vi så langt har valgt å offentliggjøre er at kun en brukte bilbelte, av de fem som var ombord. Det er viktig at alle skjønner betydningen av å bruke bilbelte. Inntil videre ønsker jeg ikke å kommentere saken, sier avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon, Rolf Mellum til Kvinesdal24.

Det er viktig at alle skjønner betydningen av å bruke bilbelte.

– Vi har stort fokus på bruk av bilbelte under utrykning, sier brannsjef for Brannvesenet sør, Jon Inge Aasen. Foto: Bjørn Hoel

Overgitt

Brannsjef i Brannvesenet sør, Jon Inge Aasen, er sterkt kritisk til at så mange ikke brukte belte under den omtalte utrykningen i Kvinesdal 14. juli.

– Jeg må si at jeg er overgitt. Dette er noe vi har stort fokus på, og som vi kommer til å ha stort fokus på også fremover. Det gjelder brannfolk over hele landet, sier han.

– Og likevel skjedde det?

– Ja, det gjorde det. Jeg tror nok kanskje det har sammenheng med at det skjedde mye på en gang den dagen, og at alle nød-etatene var på hjul. Og så ble det med belte glemt oppi dette. Det er selvsagt sterkt beklagelig. Dette er noe brannvesenet nå tar lærdom av, utdyper han.

– Ekstra spesielt

Aasen tilføyer dessuten at det er et paradoks at det nettopp var brannmannen Franki (Frank Oddvar Thoresen) som omkom, fordi han ikke brukte bilbelte.

– Det gjør det ekstra spesielt at det var Franki. Vanligvis var det han som maste mest på brannmennene om at man skulle bruke bilbelte, sier Aasen.

Han er dessuten tydelig på at det ikke er sjåførens skyld at de andre i bilen ikke brukte belte.

– Dette er voksne folk som selv er ansvarlig for hva de gjør, sier brannsjef Jon Inge Aasen.

Vanligvis var det han som maste mest av brannmennene om at man skulle bruke bilbelte.

Til sammen fem

Det fastslås også fra havarikommisjonen sin side at det befant seg fører, og fire passasjerer i utrykningskjøretøyet, som til sammen utgjorde brannmannskapet. En av passasjerene omkom som kjent, mens fører og det øvrige mannskapet kun fikk lettere skader.

– Ulykken skjedde da brannbilen kom utenfor veibanen med høyre hjulsett. Den fulgte grøften en liten strekning og støtte på en stein i grøften. Sammenstøtet med steinen påførte brannbilen store skader. En av passasjerene ble kastet ut av førerhuset og omkom av skadene han ble påført, står det å lese.

Ulykken skjedde da brannbilen kom utenfor veibanen med høyre hjulsett.

Ifølge havarikommisjonen viser undersøkelsen at det kun var føreren av brannbilen som brukte bilbelte.

– Videre vil undersøkelsen ha fokus på å dokumentere hendelsesforløpet, samt avdekke årsaken til at dette skjedde. Både operative og organisatoriske forhold vil inngå i undersøkelsen, sett i lys av at dette var et utrykningsoppdrag. I tillegg vil forhold som påvirket skadeomfanget bli undersøkt, fremholdes det i notatet fra Statens Havarikommisjon som ble sist ble oppdatert 15. oktober.