Det har tatt tre år å planlegge og ett år å bygge Fedeåna bru.
Fredag inviterte Statens vegvesen til broåpning, med taler, servering av boller, kake og kaffe.
– Dette er en veldig stor dag for Feda. Vi har ventet lenge på dette. Dette blir veldig bra. Det viktigste er at broen blir ferdig, sier Hans Slengesol, som bor et lite steinkast fra den nye broen.
Han hadde heist flagget for anledningen.
Tatt av «Synne»
Fedeåna bru på fylkesvei 804 ble tatt av ekstremværet «Synne» i desember 2015. Rester av den gamle broen ble fjernet og erstattet med en midlertidig beredskapsbro.
I fjor høst startet byggingen av den nye, permanente broen til om lag 30 millioner kroner. Broen ble tatt i bruk av bilistene for en liten måned siden.
Det var fylkesordfører Terje Damman som klippet snoren fredag, som markering på den offisielle åpningen.
– Med så store investeringer som dette, må vi følge regler om offentlige innkjøp, vi har måttet ta hensyn til plan- og bygningsloven og vernemyndighetene har hatt sitt å si. Derfor har det tatt tid. Nå er vi alle glad for at vi er kommet så langt og at det er blitt så fint som det er blitt, sa Damman til de cirka 200 fremmøtte.
Han benyttet anledningen til å takke lokalbefolkningen for tålmodigheten de hadde vist fra 2015 og fram til nå.
Også Kvinesdal-ordfører Per Sverre Kvinlaug takket lokalbefolkningen for at de hadde vært så tålmodige.
Myke trafikanter
– Endelig er ventetiden over. Kommunen er godt fornøyd med at veien endelig er bundet sammen igjen, og vi har fått en bro som er bredere og bedre å passere for myke trafikanter, sier Kvinlaug, og la til at kommunen aller helst hadde ønsket en bredere bro, med to kjørefelt.
Fylkeskommunen, som har betalt regningen, mente det ville bli for dyrt med Kvinesdal kommunes løsning. Den nye broen har kun ett kjørefelt, pluss et bredt fortau.
Snart kan Kjell Gunnar kjøre over ny bru
I byggeperioden måtte bilistene kjøre på en flere kilometer lang omkjøringsvei for å ta seg fra den ene til den andre siden av Fedaelva. Det er entreprenørfirmaet Eiqon Anlegg som har stått for byggingen av den nye broen.
Flomsikker
Fotgjengere og syklister har i byggeperioden kunnet krysse elven på en midlertidig gangbro, som ble fjernet da den nye broen ble tatt i bruk for tre uker siden.
Ifølge veivesenet har det gått med 40 tonn med armeringsjern og 150 kubikkmeter betong til den nye broen. Veivesenet anslår at det i snitt vil kjøre 900 kjøretøy per døgn over den nye broen.
Hovedspennet på broen er 25 meter.
– Dette er en bro i et særegent og fantastisk miljø. Den er bygget slik at naturens villskap ikke skal få ødelegge den, påpeker veisjef i Statens vegvesen, Dagfinn Fløystad.
Broen skulle egentlig ha stått ferdig 1. september, men Vest-Agder fylkeskommune og Statens vegvesen ble enig med entreprenøren om at den skulle ferdigstilles innen 1. oktober etter at de valgte en litt annerledes byggemetode.
Boller, kake og bru-åpning
Under kan du se video fra da kronprinsen besøkte Feda etter ekstremværet, i desember 2015: