I forrige uke fremla Statens vegvesen informasjon om planarbeidet for E39, hvor de anbefalte å sile bort ytre trasé på ny E39.

Under møtet tok ordfører Per Sverre Kvinlaug til ordet og oppfordret sine ordførerkollegaer langs den planlagte strekningen - inkludert begge fylkesordførerne - om å utarbeide en felles henvendelse vedrørende fremdrift i denne saken. Og det gjør de nå. De har sendt krav til raskere fremdrift i arbeidet med statlig plan for E39 mellom Lyngdal vest og Sandnes, direkte til Regjeringen.

Disse signerte brevet som ble sendt til regjeringen.

– Det er jo en lang historikk her. Listerregionen har tidligere også sendt en egen henvendelse. Men man ser at planarbeidet og prosessen ikke går som det skal. Det skulle være et større trykk med statlig plan, men det går ikke i den farten som var uttalt tidligere, opplyser Kvinlaug.

I henvendelsen sendt til Regjeringen vises det til Statens vegvesens tidligere ordlyd:

«En ordinær planlegging med kommunene som vedtaksmyndighet, vil med stor grad av sannsynlighet forsinke fremdriften, og prosjektet vil ikke kunne realiseres like raskt som man nå legger opp til. Statlig plan fra starten av gir, etter vegvesenets vurdering, en mer forutsigbar prosess og fremdrift, og Statens vegvesen mener det må legges opp til et løp som minimerer risikoen for at prosjektet tar lengre tid enn planlagt.»

Ordfører Per Sverre Kvinlaug fikk med seg ordførerkollegaene i en massiv henvendelse til regjeringen. Foto: Malene Sørensen Lundberg

– Bekymret

Brevet er sendt til regjeringen med kopi til aktuelle departementer, samt politiske partier på Stortinget.

– Vi er bekymret for denne strekningen, sier Kvinlaug.

Kommunene opplyser i brevet at de ønsker rask fremdrift, som er bakgrunnen til at alle gav positive høringsuttalelser til bruk av statlig plan.

– Vi har i etterkant beklageligvis erfart at statlige instanser bruker svært lang tid på interne beslutningsprosesser, og at dette i stor grad har medvirker til forsinkelser i planprosessen, som i følge oppdatert fremdriftsplan fra Statens vegvesen er halvannet år forsinket, lyder det videre.

– Det må bli ferdig slik at vi kan bli prioritert med vår strekning. Vi er utålmodige nå, og jeg har gjort flere henvendelser. Når den nye forventede fremdriften ble fremlagt, ville vi presisere hvilke forventninger vi har for at det blir gjort politiske grep for å sikre fremdriften, forklarer Kvinlaug.

De ber Regjeringen sikre endelig planvedtak høsten 2018 – slik at «et av de mest samfunnsøkonomiske veiprosjektene i landet kan realiseres så raskt som mulig».