Asfalt Sør fikk kontrakt
Det er SAM-utvalget (hovedutvalg for samferdsel, arelal og miljø) som skal ta den endelige avgjørelsen om re-asfaltering i Vest-Agder 24. januar. Til sammen er det foreslått å oppgradere over 10 mil asfaltert vei, foredelt over hele fylket.
Motorstadion stengt
Asfalt Sør fikk kontrakt
Rørt over egne ansatte
Vil motbevise skeptikerne
22 i Sirdal
I Sirdal er det foreslått at hele 22 kilometer skal re-asfalteres. I de andre Lister-kommunene er det snakk om langt mindre, om dette forslaget blir vedtatt. I Flekkefjord for eksempel er det kun snakk om 1,4 kilometer med re-asfaltering. I Farsund og Lyngdal henholdsvis 5 og 4 kilometer. I Hægebostad kun 1,1 kilometer.
Flere kriterier
Det er flere kriterier som legges til grunn når det skal avgjøres hvilke veier som bør re-asfalteres.
– For det første vurderes sportilstand, det gjelder spesielt strekninger med høy årsdøgnstrafikk (viktige fylkesveier). Et annet viktig kriterium for re-asfaltering er dekkeskader, så som sprekker, krakelering og hull. Lapping av slike skader tar mye midler av det ordinære driftsbudsjettet. For å unngå slike skader legges et tykkere dekke på vegen hvor dette er aktuelt, påpekes det fra fylkesrådmannen.
Forfall
Asfaltplanen for 2019 er en plan basert på den slitasjen og de skadene som er på veinettet i dag. Det kan også være andre skader som oppstår gjennom året, særlig vinterskader på asfaltdekke.
– Fylkesrådmannen bør ha en fullmakt til å foreta omprioriteringer i re-asfalteringsplanen dersom det blir et større behov på andre veier, står det å lese. Siden 2010 er det i gjennomsnitt blitt re-asfaltert om lag 100 kilometer fylkesveg årlig.
– Dagens nivå er imidlertid ikke tilstrekkelig for å stoppe forfallet på fylkesvegnettet. Det vil derfor bli en del lapping på øvrige veier etter hvert som skader oppstår, avsluttes det i møteinnkallingen.