Det er SAM-utvalget (hovedutvalg for samferdsel, arelal og miljø) som skal ta den endelige avgjørelsen om re-asfaltering i Vest-Agder 24. januar. Til sammen er det foreslått å oppgradere over 10 mil asfaltert vei, foredelt over hele fylket.

22 i Sirdal

I Sirdal er det foreslått at hele 22 kilometer skal re-asfalteres. I de andre Lister-kommunene er det snakk om langt mindre, om dette forslaget blir vedtatt. I Flekkefjord for eksempel er det kun snakk om 1,4 kilometer med re-asfaltering. I Farsund og Lyngdal henholdsvis 5 og 4 kilometer. I Hægebostad kun 1,1 kilometer.

Flere kriterier

Det er flere kriterier som legges til grunn når det skal avgjøres hvilke veier som bør re-asfalteres.

– For det første vurderes sportilstand, det gjelder spesielt strekninger med høy årsdøgnstrafikk (viktige fylkesveier). Et annet viktig kriterium for re-asfaltering er dekkeskader, så som sprekker, krakelering og hull. Lapping av slike skader tar mye midler av det ordinære driftsbudsjettet. For å unngå slike skader legges et tykkere dekke på vegen hvor dette er aktuelt, påpekes det fra fylkesrådmannen.

Et annet viktig kriterium for re-asfaltering er dekkeskader, så som sprekker, krakelering og hull

Forfall

Asfaltplanen for 2019 er en plan basert på den slitasjen og de skadene som er på veinettet i dag. Det kan også være andre skader som oppstår gjennom året, særlig vinterskader på asfaltdekke.

– Fylkesrådmannen bør ha en fullmakt til å foreta omprioriteringer i re-asfalteringsplanen dersom det blir et større behov på andre veier, står det å lese. Siden 2010 er det i gjennomsnitt blitt re-asfaltert om lag 100 kilometer fylkesveg årlig.

– Dagens nivå er imidlertid ikke tilstrekkelig for å stoppe forfallet på fylkesvegnettet. Det vil derfor bli en del lapping på øvrige veier etter hvert som skader oppstår, avsluttes det i møteinnkallingen.

Dagens nivå er imidlertid ikke tilstrekkelig for å stoppe forfallet på fylkesvegnettet