Det avslørte en rørt Ludvig Hunsbedt da han takket bilmekanikere og andre ansatte for innsatsen de har lagt ned for å komme dit de er i dag.

Investerte 3,5 millioner

I løpet av de sist sju-åtte månedene har både verkstedet og bilmekanikerne vært gjennom store endringer. Hunsbedt Bil har nemlig investert 3,5 millioner kroner for å kunne møte kundenes behov på en mer effektiv måte. Fredag fikk de beviset på at de er sertifisert som Volvo-personalservice -forhandler. Det fikk de av regional salgssjef i Volvo, Signe Elisabeth Eggan.

Ifølge Volvo Norge er Volvo den første bil-leverandøren som satser på oppgraderte og nye verksteder for «å gjøre livet enklere for kundene», som de selv sier. Blant annet skal det jobbes mer i team.

– Unnagjort på en time

– Vi legger de gamle metodene bak oss og tar en ny tilnærming til service og reparasjoner. Fordi vi jobber effektivt i team, som et pitstop-team på løpsbanen, blir de fleste jobber nå unnagjort på en time, blir det opplyst fra Volvo Norge.

Hunsbedt Bil er det første verkstedet i Vest-Agder som har gått til så omfattende endringer, ifølge Ludvig Hunsbedt.

Det tar nok noen år for vil har tjent inn det vi har investert.

– Det tar nok noen år før vi har tjent inn det vi har investert, men jeg er overbevist om det var riktig å gjøre dette, sier Ludvig Hunsbedt.

Regionsjef i Volvo Signe Elisabeth Eggan hadde mye godt å si om Hunbedt Bil og dens ansatte. Foto: Bjørn Hoel

Var skeptisk

Han innrømmet at han var skeptisk i begynnelsen.

– Det er ikke alle mekanikere som liker å ha kundekontakt. Jeg var sikker på at vi ville miste to mennesker. Men det har vi ikke gjort. I dag er de veldig positive, sier Hunsbedt og fortsetter:

– Vi har fått en bedre kvalitet. Bilene blir fortere ferdig, og dermed får vi mer fornøyde kunder. Istedenfor å ta fri hele dagen fra jobb, kan de nå vente her til bilen blir ferdig.

Saget opp gulvene

– Hva har vært den største utfordringen?

– At kursingen pågikk samtidig med at vi skulle drive et oppegående verksted, sier han.

Han påpeker dessuten at gulvene har blitt saget opp.

– Nå er vi et av få verksteder hvor bukkene er felt ned i gulvet. Vi tok implementeringen helt ut, for å si det sånn. Noen har kanskje gjort det litt enklere, men vi tenkte at her i Kvinesdal skulle vi være litt tøffere på dette. Og vi er veldig fornøyd, sier Ludvig Hunsbedt til Lister.

Han understreker at Hunsbedt Bil har et langsiktig mål om å bli Listers ledende bilforhandler.

– Vi ligger allerede langt opp på kundetilfreds-målingen. I fjor var vi blant de seks beste i landet, sier han.

Bilmekanikere hos Hunsbedt som nå også kan kalle seg kundebehandlere. Fra venstre Øyvind Gyland., Kjetil Hauan og Jan Åge Senland. Foto: Bjørn Hoel

– Ble mye på en gang

Lister fikk også en prat med tre av mekanikerne, som nå kan kalle seg kundebehandlere.

– Det er har vært en utfordring med mange nye rutiner. Det er jo nytt alt, og det ble mye på en gang, sier Øyvind Gyland, som får anerkjennende nikk fra de to andre.

– Har noen vurdert å slutte på grunn omleggingen?

– Nei, det har jeg ikke. Jeg var litt spent på hvordan dette kom til å bli, men foreløpig synes jeg det har blitt mye bedre. Jeg ville ikke ha byttet tilbake igjen, sier Jan Åge Senland.

Kjetil Hauan vedgår at det har blitt litt mer stressende.

– Det er mye du skal ha kontroll på. Når telefonene ringer, skal du samtidig ha kontroll på den bilen du holder på med, og passe på at de blir ferdig på tida. Selv om noe har blitt mer krevende, er det også ting som har blitt enklere, sier han.

De tre mekanikerne påpeker dessuten at de kan styre mye av dagene selv. På den andre siden kan de bare skylde på seg selv dersom noe skjærer seg.

Implementeringsansvarlig Espen Jørstad, regionsjef i VCN Signe Elisabeth Eggan og daglig leder i Hunsbedt holding og eiendom Ludvig Hunsbedt, roste bilmekanikerne for å bli mer kundevennlige. Foto: Bjørn Hoel