Det er Vest-Agder fylkeskommune som drifter «18pluss», med delbidrag fra Aust‐Agder fylkeskommune og Statens vegvesen. Trafikksikkerhetstiltaket er rettet mot ungdom i alderen 18 til 25 år som har førerkort klasse B. Det er denne målgruppen som har størst sjanse for å bli drept eller hardt skadd i en ulykke på veien, informerer fylkeskommunen.
Ved to refererte anledninger, henholdsvis høsten 2007 og august 2010, var ordførerne i Agder invitert til møte vedrørende prosjektet. Der ble det inngått en muntlig avtale om bidrag med deltakeravgift per deltaker. Ved møtet i 2010 forpliktet de deltagende ordførerne å fortsette med bidraget.
– Siden den gang har «18pluss» gått fra å være et prosjekt til å bli et fast trafikksikkerhetstiltak, opplyser samferdselssjef Vidar Ose og Egil Strømme, fagleder samferdsel, i skrivet til Agder-kommunene.
Siden dess har det vært flere lokalvalg siden dette og de muntlige avtalene har i varierende grad blitt overlevert til neste generasjon politikere.
Nå har fylkeskommunen fått etterspørsel om en skriftlig avtale. De sender derav forslag til «en meget enkel avtale» som kan formalisere kommunenes forpliktelse til å bidra til et trafikksikkerhetstiltaket.
– Dersom utkastet er ok setter vi i gang prosessen med undertegning av avtalene umiddelbart etter denne datoen (les: 22.januar 2018, journ.anm).