Det er Vest-Agder fylkeskommune som drifter «18pluss», med delbidrag fra Aust‐Agder fylkeskommune og Statens vegvesen. Trafikksikkerhetstiltaket er rettet mot ungdom i alderen 18 til 25 år som har førerkort klasse B. Det er denne målgruppen som har størst sjanse for å bli drept eller hardt skadd i en ulykke på veien, informerer fylkeskommunen.

Ved to refererte anledninger, henholdsvis høsten 2007 og august 2010, var ordførerne i Agder invitert til møte vedrørende prosjektet. Der ble det inngått en muntlig avtale om bidrag med deltakeravgift per deltaker. Ved møtet i 2010 forpliktet de deltagende ordførerne å fortsette med bidraget.

– Siden den gang har «18pluss» gått fra å være et prosjekt til å bli et fast trafikksikkerhetstiltak, opplyser samferdselssjef Vidar Ose og Egil Strømme, fagleder samferdsel, i skrivet til Agder-kommunene.

Siden dess har det vært flere lokalvalg siden dette og de muntlige avtalene har i varierende grad blitt overlevert til neste generasjon politikere.

Slik ser utkastet til den skriftlige avtalen ut. Foto: Aust- og Vest-Agder fylkeskommune

Nå har fylkeskommunen fått etterspørsel om en skriftlig avtale. De sender derav forslag til «en meget enkel avtale» som kan formalisere kommunenes forpliktelse til å bidra til et trafikksikkerhetstiltaket.

– Dersom utkastet er ok setter vi i gang prosessen med undertegning av avtalene umiddelbart etter denne datoen (les: 22.januar 2018, journ.anm).

Aust- og Vest-Agder fylkeskommune ber Agder-kommunene fortsette avtalen om bidrag til trafikksikkerhetstiltaket «18pluss» i en skriftlig avtale. Foto: Malene Sørensen Lundberg