Det fremgår av en foreløpig rapport etter Fylkesmannens tilsyn med kommunens plikt på dette området. Tilsynet ble gjennomført som dokumenttilsyn i perioden mai til august i år.

Tilsynet, som er en del av Fylkesmannens lovpålagte oppgaver, omfatter kommunens samordning av tiltak mellom krisesentertilbudet og andre deler av tjenesteapparatet i forhold til bestemmelsene i krisesenterloven.

– Det ble ikke avdekket lovbrudd under tilsynet. Tilsynet er derfor avsluttet, skriver avdelingsdirektør i Fylkesmannens utdannings- og barnevernsavdeling, Tore K. Haus i oversendelsen av den foreløpige rapporten.

Han ber Kvinesdal kommune om å sende eventuelle kommentarer og innsigelser til rapportens faktagrunnlag innen 20. september.

Kvinesdal kommune har organisert sitt krisesentertilbud gjennom et interkommunalt samarbeid hvor Kristiansand er vertskommune. Det er utarbeidet en egen driftsavtale mellom vertskommunen og stiftelsen Vest-Agder Krisesenter. Alle kommunene i Vest-Agder er med i dette samarbeidet, i tillegg til syv kommuner fra Aust-Agder. Kvinesdal kommune har gjennom Listersamarbeidet utnevnt en kontaktperson på tjenestenivå som sikrer samarbeidet mellom kommune, vertskommune og krisesenteret.

Driftsavtalen om krisesentertilbudet mellom Stiftelsen Vest-Agder krisesenter og vertskommunen Kristiansand er gjeldende fra 1. januar 2012 og ut 2019. Høsten 2019 skal vertskommunen i gang ny anbudskonkurranse for videre drift fra 2020.

Kvinesdal kommune har utarbeidet en handlingsplan mot vold i nære relasjoner. Planen ble rullert i 2017 og gjelder til 2021, med årlig rullering av tiltaksdelen. Arbeidsgruppen som utarbeidet planen var tverrfaglig sammensatt hvor mange avdelinger var representert som: Psykisk helse, NAV, boligbaserte tjenester, åpen omsorg, helsestasjonen, flere fastleger og tannleger, barnehager og skoler. Enhetsledere og avdelingsleder har ansvaret sammen med arbeidsgruppa for at alle ansatte i Kvinesdal kommune er godt kjent med planen og at tiltakene blir fulgt opp.