– Planen er å gjøre Knaben mer kjent i markedet. For at folk skal velge Knaben, må de vite hvor det er og hva Knaben er. Vi har et mål om å selge flere hytter, tomter og at flere dagsturister skal ta turen dit. Vi er derfor i gang med å merkevarebygge Knaben, forteller prosjektleder for Destinasjon Knaben, Ann Helen Erichsen.

Visuelt og grafisk

Prosessen skal ifølge Erichsen bunne ut i en visuell og grafisk profil, blant annet på nett og annet markedsmateriell, som gir folk et bilde av identiteten de mener Knaben har.

– Vi håper den blir så bra at aktører på Knaben ønsker å knytte seg til den. For hvis vi bare gjør det selv i prosjektet blir den svak, mens hvis flere knytter seg til profilen, vil flere snappe opp Knaben, påpeker hun, og legger til:

– Nettsiden vil være en av de viktigste plattformene i forhold til kontaktpunktet med publikum.

Prosjektleder Ann Helen Erichsen forteller at de har valgt seg ut et firma til å lage den grafiske og visuelle malen. Foto: Malene Sørensen Lundberg

Kostnadskrevende

Den visuelle og grafiske profilen av Knaben hører til under én av fire deler i prosjektet, noe du kan lese mer om i faktaboksen under.

Det er hentet inn tre anbud hvor reklamebyråene har vist en retning de mener kan bli det visuelle og grafiske. Etter nøye vurdering, ble et firma plukket ut.

– Vi har inngått avtale med et firma fra Stavanger som heter Montaag. Det vi har gått inn på med dem, er å bygge den grafiske og visuelle profilen. Vi har ikke en avtale med dem eller noen andre med å bygge nettsiden enda, men det blir steg to, opplyser Erichsen.

– Hvor stor investering ligger i denne avtalen?

– Dette arbeidet er kostnadskrevende, - alle slike ting er dyre for det ligger mye arbeid og møter bak det. Nå koster det oss 150.000 kroner. Da får vi overlevert en grafisk og visuell mal som vi kan bruke.

– Når ser du for deg at dette arbeidet er utført?

– Det skal være utført 1. juni. Nettsiden skal være ferdig 1. september. Det er veldig spennende. For at folk skal være bevisste på Knaben, må vi spisse produktet vårt og være tydeligere, sier hun.