Onsdag morgen la Landslaget for lokalaviser og Mediebedriftenes Landsforening fram nye opplagstall for hele avisbransjen i Norge.

Mediehuset Lister hadde ved utgangen av 2022 totalt 6.043 abonnenter. Ett år tidligere var antallet 5.820. Dette er en økning på 223 abonnenter.

Til sammenligning gikk andre lokalaviser i minus. Avisen Agder hadde en nedgang på 316 abonnenter fra 7.015 til 6.699, og Lyngdals Avis en nedgang på 53 abonnenter fra 1.685 til 1.632

Blant mediehusene på Sørlandet er det bare den noen hakk større avisen Agderposten som har hatt høyere økning i antall abonnenter enn Lister siste året. De økte med 432.

Se tabellen under for flere tall:

Opplagstall for mediehus på Sørlandet

AvisAndre halvår 2022Andre halvår 2021Mot andre halvår 2021
Fædrelandsvennen37 26137 852-591
Agderposten19 63319 201432
Agder (Flekkefjords Tidende)6 6997 015-316
Grimstad Adressetidende6 1936 18112
Lindesnes6 1106 09416
Lister6 0435 820223
Tvedestrandsposten5 4155 305110
Lillesands-Posten4 3644 462-98
Vennesla Tidende4 0724 214-142
Setesdølen3 7513 897-146
Aust Agder Blad3 6933 66825
Lyngdals Avis1 6321 685-53
Frolendingen1 3821 577-195
Arendals Tidende1 1951 310-115
Birkenesavisa1 1081 175-67
Geita.no690697-7

Kilde: MBL og LLA

Gledelige tall

Redaktør Svein Morten Havaas for mediehuset Lister er godt fornøyd med tallene som ble presentert onsdag.

– Disse tallene er veldig gledelige for vår del. Mens mange andre lokale mediehus sliter med tilbakegang, har vi klart å gå mot strømmen, sier han.

Havaas forteller at opplagsøkningen skyldes en målbevisst, digital satsing over flere år.

– Og ikke minst knallgodt arbeid fra dyktige medarbeidere. Vi jobber knallhardt hver eneste dag med å utvikle Lister24 som digital plattform. Men det aller viktigste er at vi lager godt innhold – god journalistikk som stadig flere i våre lokalsamfunn ønsker å lese. Det viser også lesertallene som ble presentert for en snau måned siden, sier redaktøren.

Vi jobber knallhardt hver eneste dag med å utvikle Lister24 som digital plattform.

Mange velger digitalt

Ved utgangen av året var over 62,5 prosent av alle Listers abonnenter heldigitale. Det vil si at de betaler for å lese avisen kun på nett.

Opplagstallene viser også at det er den digitale satsingen som har gitt vekst. Tallene viser en netto opplagsøkning på rene, digitale abonnenter for Lister på 624 ved utgangen av 2022 sammenliknet med året før. I samme periode har mediehuset fått 394 færre såkalte komplettabonnenter – det vil si de som i tillegg til å ha mulighet for digital tilgang også får papiravisen levert i postkassen.

– Å få gode tall er oppmuntrende og en inspirasjonskilde til å stå på videre. Lister24 har blitt et godt, redaksjonelt produkt som svært mange i vårt nedslagsfelt har som sin viktigste nyhetskilde når ting skjer lokalt. Det ser vi også på trafikktall som måles daglig gjennom nyhetsdøgnet. Dessuten er vi glad for at våre abonnenter bruker produktet jevnlig, og at de leser flere saker når de først er inne på Lister24. Dette har vi også god talldokumentasjon på, sier Havaas.

Lister24 har blitt et godt, redaksjonelt produkt som svært mange i vårt nedslagsfelt har som sin viktigste nyhetskilde når ting skjer lokalt.

Den digitale satsingen vil fortsette, kan redaktøren love.

– Vi vil fortsette å være et mediehus som setter dagsorden. Og vi har planer om å utvikle oss videre digitalt – blant annet gjennom tett samarbeid med dyktige fagmiljøer i eierkonsernet vårt Polaris Media, avslutter Svein Morten Havaas.

Lever livet lokalt

– Lokalavisene er fremdeles svært viktige for folk i hele Norge, heter det fra Landslaget for lokalaviser om opplagstallene.

Omtrent halvparten av landslagets lokalaviser går litt fram, den andre halvparten litt tilbake når man sammenligner netto opplagstall for andre halvår 2022 med andre halvår året før.

Foreningens over 100 medlemsaviser har en økning av totalopplaget på 0,5 prosent i snitt.

– Folk lever jo livet sitt lokalt og lokalavisene lager god og viktig journalistikk fra bygder, tettsteder og bydeler landet rundt. Avisene våre følger folk fra vugge til grav. Underveis løfter vi fram relevante nyheter, kultur, idrett, næringsliv og ikke minst det flotte lag og organisasjonslivet, sier generalsekretær Tomas Bruvik i Landslaget for lokalaviser.

Totalopplaget for norske aviser sett under ett går tilbake med 0,5 prosent fra andre halvår 2021 til andre halvår 2022, for sammenlignbare titler. Det gir en negativ opplagsutvikling for første gang siden 2016, ifølge Mediebedriftenes Landsforening.

Folk lever jo livet sitt lokalt og lokalavisene lager god og viktig journalistikk fra bygder, tettsteder og bydeler landet rundt.